Moto Guzzi kembali ke Malaysia dengan model tahun 2017 – harga bermula RM66,900 untuk V7 III Stone

Moto Guzzi kembali ke Malaysia dengan model tahun 2017 – harga bermula RM66,900 untuk V7 III Stone

Motosikal jenama terkenal dari Itali iaitu Moto Guzzi kini kembali ke Malaysia hasil kerjasama antara Piaggio Asia Pacific dan Didi Resources. Sebagai permulaan, syarikat itu memperkenalkan tiga model secara awal kepada wakil media iaitu V7 III Stone, V7 III Racer dan V9 Roamer, pada harga jualan masing-masing RM66,900, RM81,900 dan RM73,900. Harga ini adalah termasuk GST, tetapi tanpa cukai jalan dan insurans.

Sebagai pengedar rasmi baru Moto Guzzi, Didi Resources juga telah melabur dengan pembukaan pusat 3S di Gasket Alley, Petaling Jaya, Selangor dan menurut pengerusinya, tempat ini bukan setakat menyediakan khidmat servis, tetapi juga perkara berkaitan gaya hidup bermotosikal seperti aksesori, tempat makan dan barangan cenderamata.

Model V7 III menggunakan enjin dua silinder V melintang berkapasiti 744 cc, dipadankan bersama kotak gear enam kelajuan dan ia mampu menghasilkan sehingga 52 hp pada 6,200 rpm dan 60 Nm tork pada 4,900 rpm. Pada bahagian hadapan ia dilengkapi dengan brek cakera 320 mm dan angkup Brembo manakala di belakang pula terdapat brek cakera 260 mm dan angkup terapung dua piston.

Sebagai model permulaan Moto Guzzi, V7 III Stone didatangkan dengan tangki minyak 21 liter, rim aloi 18 inci di hadapan, 17 inci di belakang, fork hidraulik 40 mm di hadapan, dua penyerap hentak di belakang dan mencatat berat 209 kg. Pilihan warna pula terdiri daripada Nero Ruvido (hitam), Azzuro Elettrico (biru), Verge Camouflage (hijau) dan Giallo Energico (kuning).

V7 III Racer pula adalah model keluaran istimewa dengan setiap satunya mempunyai nombor siri, dan spesifikasinya sama seperti V7 III Stone, cuma penyerap hentak belakang ditukar dengan unit daripada Ohlins, rim lidi (spoked) 18 inci di hadapan, 17 inci di belakang dan disudahi dengan warna krom bersama kemasan merah.

Moto Guzzi kembali ke Malaysia dengan model tahun 2017 – harga bermula RM66,900 untuk V7 III Stone

Pergi kepada model V9 pula, ia menggunakan enjin dua silinder V melintang 853 cc serba baru, dan mampu menghasilkan sehingga 55 hp pada 6,250 rpm dan 62 Nm tork pada 3,000 rpm. Ia direka lebih kepada tugas meluncur santai dan datang dengan brek cakera 320 mm tunggal dan angkup empat piston di hadapan dan cakera 320 mm serta angkup dua piston di belakang. Rim yang digunakan pula bersaiz 19 inci di hadapan dan 16 inci di belakang. Berat V9 adalah Roamer adalah 199 kg manakala tangkinya berkapasiti 15 liter.

Barisan motosikal Moto Guzzi di Malaysia kemudiannya akan ditambah dengan V9 Bobber yang akan dijual pada harga RM74,900, V7 III Special pada harga RM71,900 dan V7 III Anniversario pada RM80,900. Semua motosikal Moto Guzzi ini dilengkapi dengan brek ABS dan traction control secara standard.


GALERI: Moto Guzzi V9 Roamer

GALERI: Moto Guzzi V7 III Stone

GALERI: Moto Guzzi V7 III Racer

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required