Lotus Evora GT430 – 430 hp, ringan dan terhad 60 unit

Lotus Evora GT430 –  430 hp, ringan dan terhad 60 unit

Ramai yang merasakan bahawa Lotus Evora Sport 410 merupakan semua model yang sudah cukup sempurna dari segi prestasi. Tetapi, Lotus pula merasakan masih ada perkara yang boleh dipertingkatkan; maka dengan itu lahirkan Evora GT430.

Apa pertambahan yang diberikan kepada model baru ini? Pertama, enjin 3.5 liter supercas V6 yang digunakan kini menjana 430 hp pada 7,000 rpm dan 440 Nm pada 4,500 rpm. Kuasa daripada enjin ini disalurkan menggunakan transmisi manual enam-kelajuan (dengan limited slip differential jenis Torsen).

Jika dibandingkan dengan Evora Sport 410, GT430 ini mampu memecut dari pegun ke 96 km/j dalam masa hanya 3.7 saat (versi 410 dalam masa 3.9 saat). Kelajuan maksimum bagi model edisi terhad ini ialah 305 km/j, sama dengan model Evora 410.

Penambah baikan lainnya termasuk penggunaan ekzos titanium yang diperkemas untuk memberikan penampilan yang lebih menawan, serta penggunaan pakej bodykit untuk lebih aerodinamik. Ini termasuk bahagian intake depan yang lebih luas, splitter gentian karbon baru, lengkungan tayar dengan bilah udara baru, diffuser belakang yang lebih besar serta sayap belakang daripada gentian karbon yang lebih menonjol.

Menurut Lotus, kereta ini akan menghasilkan sebanyak 250 kg downforce jika bergerak dalam kelajuan maksimumnya. Ia juga menggunakan tayar Michelin Pilot Sport Cup 2 yang 10 mm lebih lebar, dengan saiz 245/35 di depan dan 295/30 di belakang.

Walaupun banyak kelengkapan ditambah, Lotus masih tidak lupa tentang berat kereta ini. Walaupun dengan tambahan sayap belakang (+4 kg) dan roda yang lebih lebar (+5 kg), berat keseluruhan kereta ini masih berjaya dikurangkan sebanyak 26 kg, menjadi 1,258 kg. Berbanding dengan Evora 410 yang hadir dengan berat 1,270 kg, model baru ini menjadi Evora yang paling ringan.

Bagaimana Lotus mencapai perkara ini? Pengurangan berat dilakukan terhadap komponen-komponen seperti berikut: ekzos titanium standard (-10 kg), panel badan karbon (-4.7 kg), komponen dalaman ringan (-2.5 kg), penyerap hentak dan spring Ohlins dan Eibach (-10 kg), cakera brek belakang (-2 kg), pelapik aluminium bawah badan (-1.5 kg), penggunaan braket aluminium (-1.3 kg), kaca polikarbonat ringan (-0.5 kg) dan sistem bendalir yang direka semula (-2.5 kg). Adakah model ini kelihatan cukup menarik untuk anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required