Lotus Evora Sport 410 kini di Malaysia secara rasmi – manual dan automatik 6-kelajuan, RM641k-RM652k

Lotus Evora Sport 410 kini di Malaysia secara rasmi – manual dan automatik 6-kelajuan, RM641k-RM652k

Setelah lebih setahun diperkenalkan pada peringkat global, Lotus Evora 400 versi lebih hardcore iaitu Evora Sport 410 kini secara rasmi masuk kepasaran Malaysia. Dilancarkan di bilik pameran Lotus Cars Malaysia Kuala Lumpur oleh pengerusinya Dato’ Ahmad Fuaad Kenali, Evora Sport 410 bakal di jual pada harga RM640,999 untuk versi manual dan RM651,999 untuk automatik.

Seperti angka pada namanya iaitu ‘410’, Evora Sport dijana oleh enjin V6 3.5 liter dengan bantuan suercharger dari Edelbrock, menghasilkan kuasa 410 hp (10 hp lebih besar dari Evora standard) dan juga tork maksima 410 Nm. Enjin ini pada asalnya dibina untuk projek Lotus 3-Eleven bagi memecah rekod lap terpantas di litar Nurburgring, Jerman.

Prestasi Evora Sport 410 ini bukan hanya pada enjin semata-mata. Seperti juga falsafah asal Sir Colin Chapman, pengasas Lotus, ia turut diringankan lagi bagi memberikan prestasi yang lebih baik. Semasa pembinaannya, kereta ini telah dirombak sepenuhnya, serta semua komponen telah disemak kembali, dioptimakan dan menerima kejuruteraan semula.

Lotus Evora Sport 410 kini di Malaysia secara rasmi – manual dan automatik 6-kelajuan, RM641k-RM652k

Semua aspek, termasuk bahagian belakang dari gentian karbon yang telah “diringkaskan secara drastik” (terdiri dari lima elemen berbeza pada satu bahagian), panel kemasan pintu baharu, dan juga penambahan secara liberal terhadap komponen-komponen gentian karbon pada keseluruhan bahagian, menjadikan Evora Sport 70 kg lebih ringan dari model standard – berat keseluruhan kini 1,325 kg untuk manual dan 1,337 kg untuk model automatik, bersamaan nisbah berat kepada kuasa kini pada tahap 309 hp/tan.

Komponen-komponen gentian karbon digunakan pada bahagian splitter hadapan, panel bumbung, bahagian tailgate, diffuser belakang, tempat duduk perlumbaan yang dibina semula serta pada panel akses hadapan yang dirombak semula. Bahagian tailgate yang direka bersepadu sebagai satu komponen direka dengan gaya-fastback pada garis bumbung, serta diberikan panel empat unit lampu belakang – tradisi kereta-kereta sport lotus. Perubahan ini memberikan downforce 15% lebih baik berbanding asal, tanpa meningkatkan pekali geseran.

Dengan berat yang dikurangkan, suspensi jentera ini juga dapat ditala semula dengan geometri yang lebih baik serta kerekter penyerap hentak yang juga dapat dilaras semula. Hasilnya, kereta ini kini 5mm lebih rendah, memberikan pengendalian yang lebih tajam bersama kawalan olengan dan badan yang lebih baik. Walaupun talaan suspensi ini telah berubah, Lotus mendakwa keselesaan pemanduan untuk Evora Sport 410 ini masih lagi dikekalkan.

Lotus Evora Sport 410 kini di Malaysia secara rasmi – manual dan automatik 6-kelajuan, RM641k-RM652k

Jentera ini turut diberikan rim aluminium-forged 10-jejari dengan tayar opsyen Michelin Pilot Sport Cup 2. Dengan pakej lengkap, Evora Sport 410 mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.1 saat untuk versi manual dan 4.2 saat untuk model auto. Model manual juga mampu mencatatkan kelajuan maksima lebih tinggi iaitu 305 km/j setelah menerima roda tenaga inersia rendah bersama LSD jenis-Torsen, berbanding model auto yang mencatatkan 285 km/j.

Model versi dipertigkat ini juga telah mencatatkan masa sepusingan terpantas 1 minit 28 saat dilitar ujian Lotus, Hethel – 3 saat lebih pantas berbanding Evora 400.

Evora Sport 410 turut menampilkan sistem Dynamic Performance Management (DPM) Lotus yang memberikan talaan Sport dan Race dengan pilihan boleh dibuat menerusi suis pada papan pemuka. Sistem tersebut mampu meningkat respon pendikit, mengurangkan daya gelincir serta menyahkan pengesanan understeer, membolehkan kawalan dari pemandu dipertingkatkan sebelum kawalan dari komputer ‘masuk campur’ dalam urusan pengendalian kenderaan.

Model Evora paling berkuasa ini turut hadir dengan tempat duduk, roda stereng serta konsol tengah yang diberikan kemasan Alcantara. Bakal pembeli turut diberikan pilihan sistem infotainmen yang dipadankan secara bersepadu, dan turut termasuk hubungan iPod serta Bluetooth.

Berbanding model Evora 400, model istimewa ini tidak diberikan perehat tangan serta poket storan pada pintu. Butang pembuka penutup bahan api dan juga tailgate juga telah dialihkan. Manakala untuk model tanpa sistem hiburan, pembesar suara turut tidak diberikan.

Secara keseluruhan, Lotus Evora Sport 410 hanya dihasilkan sebanyak 150 unit setahun untuk pasaran global. Bagi pelanggan yang berminat, kereta sport ini kini boleh dimiliki mulai tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required