SM Sport 110R dilancarkan di M’sia – kapcai jenama baharu yang menggunakan enjin 109 cc, harga RM4k

SM Sport 110R dilancarkan di M’sia – kapcai jenama baharu yang menggunakan enjin 109 cc, harga RM4k

Sebuah syarikat pengedar motosikal yang berpusat di Pulau Pinang, Mforce Bike Holdings melancarkan satu jenama motosikal baru iaitu SM Sport, dan kini, model pertama jenama itu sudah sedia dijual di pasaran Malaysia iaitu SM Sport 110R.

Ia menggunakan enjin satu silinder empat strok 109 cc SOHC, dengan sistem bahan api karburetor dan dibangunkan hasil kerjasama dengan Qian Jiang Motorcycle (juga adalah pemilik jenama Benelli) dari China. Kebanyakan bahagian motosikal ini adalah diimport namun 30 peratus daripadanya adalah dari Malaysia sendiri. Pada masa hadapan, Mforce akan meningkatkan lagi penggunaan bahan tempatan untuk menjadi sehingga 60 peratus.

Padanan transmisi yang digunakan adalah jenis empat kelajuan, tanpa klac tangan dan ia mampu menghasilkan 6.4 hp pada 7,500 rpm dan 7.0 Nm tork pada 7,000 rpm. Pada bahagian hadapan terdapat fork teleskopik dan tayar 70/90 R17, manakala di belakang terdapat dua penyerap hentak, dan tayar 80/90 R17. Tugas membrek pula dilaksanakan sistem cakera 220 mm di hadapan dan dram di belakang.

Selain cuba mengetengahkan gaya menarik dengan penggunaan kelengkapan seperti lampu siang (DRL), lampu penunjuk arah LED dan grafik yang sporty, SM Sport 110R juga menyediakan kemudahan untuk pengguna seperti ruang simpanan bawah tempat duduk 10 liter, tayar tanpa tiub, sistem anti kecurian, soket pengecas 5V dan suis penjimatan bahan api. Secara keseluruhannya, motosikal ini mempunyai berat kering 105 kg dan menyediakan kapasiti tangki minyak 4 liter.

SM Sport 110R dijual pada harga RM4,015.28 termasuk GST, tanpa insurans dan datang dengan jaminan selama dua tahun atau 20,000 km. Piihan warna yang diberi pula ada tiga iaitu kuning, biru dan merah.

Selain pasaran Malaysia, Mforce yang juga adalah pengedar rasmi motosikal Benelli di sini mempunyai perancangan untuk memasarkan SM Sport 110R dan model lain yang akan dilancarkan nanti ke negara Asia seperti Indonesia, Singapura, Sri Lanka, Taiwan dan pelbagai lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required