Cadangan guna peranti panggilan kecemasan pada kenderaan baru bermula 2019 – MAA gesa tangguhkan

Cadangan guna peranti panggilan kecemasan pada kenderaan baru bermula 2019 – MAA gesa tangguhkan

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) menggesa kerajaan untuk menangguhkan pelaksanaan yang mewajibkan kenderaan baru dilengkapi dengan peranti panggilan kecemasan sehingga industri benar-benar bersedia. Rancangan itu dicadangkan awalnya untuk dilaksanakan pada semua kenderaan yang baru didaftarkan bermula Januari 2019.

Perincian tentang peralatan panggilan kecemasan dalam kenderaan itu masih samar-samar, melainkan ia dikhabarkan akan diedarkan oleh hanya satu pembekal di Malaysia, yang menurut Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad merupakan sesuatu yang tidak masuk akal. Ini kerana, kemungkinan akan berlaku kerumitan lain sekiranya ada apa-apa masalah yang timbul dan melibatkan pembekal tunggal berkenaan.

Ini juga dijangka akan membawa kepada kenaikan harga kenderaan sekiranya peranti panggilan kecemasan ini dilaksanakan, serta kurangnya perincian peraturan dan spesifikasi peranti berkenaan, tambah beliau. Pemasangan peranti itu ke dalam kenderaan baru boleh menelan kos yang tinggi, jelas MAA. Ini disebabkan kenaikan duti eksais, cukai import dan GST yang akan menyumbang pula kepada kenaikan kos keseluruhan kenderaan serta harga atas jalan kenderaan, jelas MAA.

Cadangan guna peranti panggilan kecemasan pada kenderaan baru bermula 2019 – MAA gesa tangguhkan

Persatuan itu juga menambah, perkembangan ini juga adalah bertentangan hasrat kerajaan untuk menurunkan harga kenderaan seperi yang dinyatakan sebelum ini. Cadangan pelaksanaan pada Januari 2019 juga sangat singkat untuk membolehkan industri bersedia untuk itu, manakala keberkesanan sistem berkenaan hanya dapat dimanfaatkan sekiranya jaringan prasarana lain yang diperlukan turut bergerak seiringan.

Kajian yang menyeluruh dan holistik perlu dilakukan untuk mengesahkan bahawa langkah itu adalah perlu di Malaysia. Kajian ini perlu melibatkan analisis kemalangan jalan raya di Malaysia, serta makluman kekurangan pasukan penyelamat dan kecemasan sedia ada untuk menyokong cadangan pelaksanaan itu.

Setakat hari ini, Russia menjadi satu-satunya negara yang melaksanakan sistem berkenaan. Jika cadangan ini diterima dan dilaksanakan, Malaysia akan jadi negara kedua di dunia yang mewajibkan peranti panggilan kecemasan dipasang dalam kenderaan penumpang persendirian di jalan raya. MAA turut mencadangkan agar peranti itu tidak diwajibkan ke atas kenderaan baru yang ingin didaftarkan di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required