MINI EV bakal diproduksi berdasarkan model hatch tiga-pintu, akan mula dijual pada tahun 2019

MINI EV bakal diproduksi berdasarkan model hatch tiga-pintu, akan mula dijual pada tahun 2019

BMW Group telah mengumumkan kenderaan MINI yang bakal dijanakan dengan bateri elektrik sepenuhnya akan diproduksi berdasarkan model hatchback tiga-pintu standard.

Dijangka akan memulakan pasaran pada 2019, model baharu ini akan menampilkan penjana kuasa elektrik yang dibangunkan di kilang BMW di Dingolfing dan Landshut, sebelum dihantar ke fasiliti MINI di Oxford untuk dipasang pada kenderaan berkenaan. Sekaligus menambah variasi barisan sendiri ada iaitu model petrol, diesel dan plug-in hybrid.

Ini bukanlah suatu kejutan, memandangkan pada tahun 2008, syarikat ini telah menghasilkan MINI E, satu lagi hatch tiga-pintu janaan elektrik. Ia menggunakan motor elektrik berkuasa 208 hp/220 Nm dan bateri 35 kWh, memberikan pacuan dari 0-100 km/j dalam hanya 8.5 saat, dengan kelajuan maksimum 152 km/j dan mampu mencapai sehingga jarak 240 km.

MINI EV bakal diproduksi berdasarkan model hatch tiga-pintu, akan mula dijual pada tahun 2019

Terbaru, BMW Group juga telah memperkenalkan Cooper S E Countryman All4 plug-in hybrid, yang dipadankan dengan enjin 1.5 liter pengecas turbo 136 hp/220 Nm serta dipadankan bersama motor elektrik 88 hp/165 Nm, bateri lithium-ion 7.6 kWh dan transmisi automatik enam-kelajuan. Dengan pacuan 0-100 km/j mampu dicapai dalam 6.9 saat, dan ia juga mampu dipacu sehingga 40 km dalam pemanduan elektrik sepenuhnya, dengan kelajuan maksimum sehingga 125 km/j.

Malah turut mengumumkan langkah ke hadapan, dengan semua siri model di bawah jenama BMW, MINI, Roll-Royce, mempunyai potensi untuk dipadankan dengan komponen pacuan elektrik, dengan penjana kuasa elektrik sepenuhnya atau plug-in hybrid sebagai pilihan tambahan bagi enjin petrol atau diesel. Malahan jenama Volvo juga telah mengesahkan bakal mengelektrifikasikan semua keretanya menjelang 2019.

BMW Group juga telah mengesahkan, bakal tampil dengan iNEXT iaitu model akan datang bagi barisan BMW i, bakal memasuki produksi pada tahun 2021. Bukan itu sahaja, model i8 Roadster juga akan diperkenalkan tahun hadapan dan X3 elektrik sepenuhnya pula pada 2020. Syarikat ini juga menjangka kenderaan elektrik mampu menyumbang antara 15 hingga 25% bagi keseluruhan jualannya menjelang tahun 2025.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required