India bakal keluarkan larangan penggunaan kereta tanpa pemandu di jalan raya bagi lindungi pekerjaan

India bakal keluarkan larangan penggunaan kereta tanpa pemandu di jalan raya bagi lindungi pekerjaan

Walau pun kereta tanpa pemandu bakal muncul pada masa hadapan, namun India telah menyuarakan bantahan bagi penggunaan kenderaan seumpama ini di jalan raya negara mereka. Menurut laporan dari The Times of India dan Hindustan Times, menteri pengangkutan Nitin Gadkari berkata pihak kerajaan telah sebulat suara menguatkuasakan larangan penggunaan kenderaan tanpa pemandu di seluruh jalan di India.

“Kami tidak akan membenarkan kereta tanpa pemandu di India. Kami tidak akan benarkan sebarang teknologi untuk mengambil alih pekerjaan. Di sebuah negara yang memiliki kadar pengangguran, anda tidak memerlukan teknologi yang mengambil alih pekerjaan manusia,” ujarnya sambil menambah kereta tanpa pemandu adalah penghalang kerajaan yang sedang fokus untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan.

Tambahan pula, Gadkari telah memaklumkan kepada semua pengeluar kenderaan elektrik dari luar bahawa kementeriannya tidak akan memberikan sebarang pelepasan cukai dari duti import untuk jenis kenderaan sebegitu yang memasuki India. “Saya telah memaklumkan kepada semua pengeluar bahawa mereka boleh datang dan melakukan pemasangan di sini. Tiada isu mengenai pelepasan cukai,” jelasnya lagi.

Topik mengenai kereta tanpa pemandu ini banyak menerima respon daripada pengkritik dan penyokong, bukan setakat ada yang berpendapat ia bakal memberikan kesan terhadap peluang pekerjaan, bahkan ada yang menganggap penggunaannya juga lebih selamat. Malah ada juga yang beranggapan dengan adanya teknologi ini, ia dapat mengatasi kemampuan manusia yang biasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required