Proton-Geely sasar pengeluaran 280,000 unit kereta – termasuk untuk eksport ke China, Asia Tenggara

Proton-Geely sasar pengeluaran 280,000 unit kereta – termasuk untuk eksport ke China, Asia Tenggara

Menerusi kerjasama pakatan strategik antara Proton dan Zhejiang Geely Holdings Group yang termeterai pada 23 Jun lalu, kerajaan Malaysia optimis menyasarkan pengeluaran sebanyak 280,000 unit kereta bagi pasaran Asia Tenggara dan China.

Menurut Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Kedua, Datuk Seri Ong Ka Chuan, pasaran kereta di Malaysia agak kecil yang mana tahun lepas jualan kereta pelbagai jenama adalah 580,000 unit berbanding China dengan jualan tahunan mencecah 28 juta unit, laporan Bernama.

“Pasaran tahunan China 28 juta unit jadi dia (China) nak bantu kita 1% daripada jumlah itu,” katanya kepada pemberita baru-baru ini,

Menurutnya lagi, untuk mencapai sasaran itu Proton memerlukan rakan strategik kerana penyelidikan serta reka bentuk bertaraf dunia amat penting untuk bersaing dalam pasaran antarabangsa.

Proton-Geely sasar pengeluaran 280,000 unit kereta – termasuk untuk eksport ke China, Asia Tenggara

“Syarikat ini Geely boleh menyokong dari segi penyelidikan yang canggih kerana kita perlu menghadapi satu perubahan yang besar. Sekarang semua syarikat kereta berlumba-lumba untuk menghasilkan kereta yang dipandu sendiri sepenuhnya seperti Volvo dan Mercedes. Jadi Geely bersama-sama Proton perlu membina kilang di sini untuk tempoh lima tahun ini. Apabila kilang siap, kereta akan memasuki pasaran China dan Asia Tenggara kerana Asia Tenggara merupakan satu destinasi yang sangat penting kerana mempunyai kira-kira 600 juta rakyat,” sambungnya lagi.

Ong turut berkata, kilang pembuatan kereta Proton akan tertumpu di Tanjung Malim yang mana sebahagian besarnya masih di Shah Alam, Selangor.

“Tanjung Malim juga akan menyaksikan satu perubahan yang besar apabila pekerjaan baharu dijangka dapat diwujudkan pada tempoh akan datang susulan limpahan ekonomi di daerah ini. Kita mengambil kesempatan ini dengan merancang untuk membina kilang elektronik di Tanjung Malim kerana kereta menggunakan banyak barang elektronik. Apa yang penting ia membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada golongan muda supaya mereka tidak berhijrah ke bandar besar,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required