BMW X5 xDrive 40e Exterior colour: Glacier Silver, Upolstry: Ivory White Nappa Leather, Pure Excellence Exterior Design, max. system output: 230kW/313 hp; average consumption: 3,4-3,3 Liter/100 km 15,4-15,3kWh/100km
– CO2-emissions: 78 Ð 77 g/km

Bermula Mei lalu, Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah pun memulakan program perintis TNB SmartSaver Time of Use (TOU) iaitu satu program yang mengenakan caj kepada pengguna berdasarkan kadar yang berbeza bagi penggunaan ketika waktu puncak atau bukan puncak – yang pastinya memberikan kelebihan kepada pengguna kereta elektrik sepenuhnya (EV) mahupun plug-in hybrid (PHEV).

Projek perintis ini bakal berlangsung selama enam bulan – akan berakhir pada bulan Oktober ini. Objektif TNB menerusi program ini adalah untuk mengkaji tingkah laku pelanggan terhadap penggunaan kuasa biasa voltan rendah. Semasa tempoh percubaan ini, pelanggan akan mendapat rebat dalam bil bulanan mereka sekiranya mereka mengurangkan penggunaan elektrik ketika waktu puncak dan mengalihkan penggunaan mereka ke waktu sederhana puncak dan waktu bukan puncak.

Semasa tempoh percubaan ini juga, pelanggan yang terlibat akan menerima dan membayar bil mereka secara normal. Namun, mereka akan diberikan penyata SmartSaver TOU pada bulan berikutnya bagi memberitahu sekiranya mereka menerima apa-apa rebat – sebarang rebat kemudiannya akan digunakan untuk menolak jumlah bil elektrik bulan berikutnya.

SmartSaver TOU memberikan rebat dan juga ganjaran pengurangan penggunaan waktu puncak untuk pelanggan yang layak, dan rebat berkenaan dikira berdasarkan kadar tarif berbeza, pada masa yang berbeza-beza, dengan waktu bukan puncak biasanya lebih rendah dari waktu separa puncak, dan seterusnya.

Jika kos agregat menunjukkan nilai negatif, pelanggan akan menerima rebat dengan nilai berkenaan. Tetapi sekiranya ia menunjukkan nilai positif, tiada rebat diberikan dan tiada juga jumlah bayaran dikenakan. Untuk ganjaran pengurangan penggunaan waktu puncak, pelanggan akan menerima RM16 sebulan sekiranya mereka berjaya mengurangkan penggunaan sekurang-kurangnya lima peratus atau penggunaan ketika waktu separa puncak juga sekurang-kurangnya lima peratus serta pengekangan dari apa-apa peningkatan berbanding penggunaan sebelum program perintis ini.

Tempoh puncak diwartakan pada 11 pagi hingga 5 petang pada hari biasa, manakala waktu separa puncak adalah bermula 8 pagi hingga 11 pagi dan 5 petang hingga 10 malam. Waktu bukan puncak untuk hari biasa pula dikira bermula 10 malam hingga 8 pagi setiap hari. Manakala untuk hujung minggu dan cuti kelepasan am, keseluruhan hari berkenaan dikira sebagai waktu bukan puncak.

Dengan jadual yang diberikan ini, ia pastinya menawarkan kelebihan kepada pemilik kereta elektrik atau hibrid plug-in kerana kenderaan-kenderaan ini kebiasaannya di cas pada waktu malam dan juga pada hujung minggu. Berapa banyak yang boleh dijimatkan oleh pengguna-pengguna kenderaan seperti ini juga sebenarnya masih belum dapat dipastikan.

Program perintis kadar waktu puncak/bukan puncak ini diperkenalkan setelah Suruhanjaya Tenaga mengatakan bahawa rakyat Malaysia perlu bersedia dengan sebarang surcaj yang akan dikenakan, menurut laporan Bernama. Minggu lalu, suruhanjaya tersebut menyatakan orang ramai perlu bersedia untuk perkara yang tidak diingini serta perlu menggunakan elektrik secara berhemah.