Kerajaan galak pemandu teksi daftar e-hailing untuk tingkatkan kualiti perkhidmatan – Nancy

Kerajaan galak pemandu teksi daftar e-hailing untuk tingkatkan kualiti perkhidmatan – Nancy

Kerajaan menggalakkan pemandu teksi supaya mendaftar aplikasi mudah alih telefon pintar atau e-hailing supaya dapat meningkatkan lagi mutu perkhidmatan mereka.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nancy Shukri, buat setakat ini hanya 14,000 pemandu teksi yang telah mendaftar di bawah e-hailing.

“Antara cabaran mengalakkan pemandu teksi menggunakan teknologi ‘e-hailing’ ialah faktor pemandu yang tidak celik IT kerana faktor usia dan menganggap pemandu teksi menggunakan platfrom berkenaan sebagai saingan, ” katanya dalam Dewan Rakyat hari ini. Ia adalah bagi menjawab soalan tambahan Datuk Seri Irmohizam Ibrahim (BN-Kuala Selangor) yang meminta penjelasan mengenai usaha kerajaan menggalakkan pemandu teksi menggunakan platform e-hailing dalam memberikan perkhidmatan mereka, laporan Bernama.

Kerajaan galak pemandu teksi daftar e-hailing untuk tingkatkan kualiti perkhidmatan – Nancy

Nancy berkata pemandu teksi seharusnya memanfaatkan penggunaan teknologi itu dalam mempertingkatkan kualiti perkhidmatan serta pendapatan, dan bukannya melihat ia sebagai saingan kepada kaedah operasi teksi konvensional.

Malaysia mencatat sejarah sebagai negara pertama menjadikan perkhidmatan e-hailing seperti Grabcar dan Uber sebagai perkhidmatan pengangkutan awam yang sah di sisi undang-undang. Di mana rang Undang-Undang (RUU) Pengangkutan Awam Darat (Pindaan) 2017 dan RUU Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (Pindaan) 2017 diluluskan di Dewan Rakyat minggu lalu.

Sementara itu, Nancy berkata pihak kerajaan juga sentiasa melakukan pendekatan dengan pemandu teksi termasuk usaha menerangkan kelebihan teknologi e-hailing berkenaan. Malah kerajaan melaksanakan pelbagai program bagi menjamin kebajikan dan melancarkan Program Transformasi Industri Teksi (TITP) untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan teksi dan memastikan kebajikan pemandu teksi sentiasa terjamin.

“Pemberian geran RM5,000 kepada penerima lesen teksi individu adalah antara usaha agar pemandu teksi ini boleh keluar daripada terikat dengan sistem pajak dengan syarikat teksi yang kita dapati kebanyakannya berat sebelah dan tidak menyebelahi pemandu teksi,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.