Rapid Rail benarkan penumpang bawa basikal dalam tren LRT setiap Ahad minggu pertama dan ketiga

Rapid Rail benarkan penumpang bawa basikal dalam tren LRT setiap Ahad minggu pertama dan ketiga

Mulai semalam, Rapid Rail Sdn Bhd membenarkan orang ramai membawa bersama basikal bersaiz penuh ke dalam tren semasa menggunakan perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Kelana Jaya, Ampang dan Sri Petaling, iaitu pada setiap Ahad minggu pertama dan ketiga.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail Datuk Zohari Sulaiman berkata orang ramai dibenarkan membawa basikal itu bermula 6 pagi hingga 10 pagi sebagai menyokong program ‘KL Car Free Morning’, laporan Bernama.

Sebelum ini, orang ramai hanya dibenarkan membawa basikal lipat ke dalam tren-tren LRT, monorel, dan MRT di luar waktu puncak, pada hari Isnin hingga Jumaat, Sabtu, Ahad dan cuti am.

“Langkah ini akan memudahkan peserta ‘KL Car Free Morning’. Sekarang mereka tidak perlu membawa kereta ke dalam bandar bagi memelihara alam sekitar dan mengurangkan penghasilan karbon di udara,” katanya selepas pelancaran ‘Bike and Ride’ semalam.

Rapid Rail benarkan penumpang bawa basikal dalam tren LRT setiap Ahad minggu pertama dan ketiga

Katanya, menurut kajian yang dibuat melalui laman Twitter MyRapidKL menunjukkan 80% maklum balas bersetuju dan menyokong langkah membenarkan basikal berukuran penuh itu menaiki LRT manakala 20 peratus lagi berkecuali.

“Sekiranya peringkat percubaan ini berjaya dan pengguna mematuhi segala syarat yang ditetapkan, kami akan mempertimbangkan untuk panjangkan program ini kepada hari lain dan tempoh waktu yang panjang sebelum ia turut dilaksanakan dalam perkhidmatan lain,” katanya.

Tambahnya lagi, beberapa siri ‘riding simulation’ dengan kerjasama Prasarana Cycling Club dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah diadakan bagi memastikan keselamatan penumpang dan operasi tren adalah terjamin.

“Mereka perlu memastikan langkah membawa basikal itu tidak memberikan sebarang risiko bahaya atau ketidakselesaan kepada para penumpang lain, pastikan basikal bersih dan ia dibawa dengan selamat tanpa merosakkan aset Rapid KL,” katanya.

Dalam masa yang sama, inisiatif itu dilihat mampu meluaskan segmen sasaran dengan menarik golongan penggiat basikal, sekali gus meningkatkan bilangan penumpang selaras dengan hasrat kerajaan untuk mencapai sasaran 40% rakyat menggunakan perkhidmatan awam menjelang 2030.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required