Kenderaan yang diparkir berhampiran lokasi Sukan SEA bakal ditunda mulai hari ini – Polis KL

Kenderaan yang diparkir berhampiran lokasi Sukan SEA bakal ditunda mulai hari ini – Polis KL

Mulai hari ini, orang ramai yang meletakkan kenderaan berhampiran jalan-jalan yang terlibat dengan acara temasya Sukan SEA Kuala Lumpur (KL2017) akan ditunda oleh polis.

Menurut Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Amar Singh Ishar Singh tindakan itu yang akan dibantu oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), adalah bagi mengelakkan kesesakan jalan yang teruk di 20 venue acara sukan sepanjang temasya itu, yang dijadual berlangsung mulai 19 Ogos, laporan Bernama.

“Pengguna jalan raya tidak digalakkan menaiki kenderaan persendirian untuk ke tempat-tempat acara Sukan SEA ke-29 sebaliknya mereka digalakkan mengguna pengangkutan awam bagi mengelakkan kesesakan jalan raya,” katanya pada pemberita hari ini.

Amar Singh berkata kenderaan yang diparkir berhampiran kawasan acara itu akan ditunda ke subtek berdekatan sebelum dibawa ke stor barang kes Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Sungai Besi untuk tindakan lanjut.

Pemilik kenderaan yang ditunda, katanya akan dikenakan kompaun sebanyak RM300, dicaj sebanyak RM50 sehari untuk bayaran parkir selain bayaran upah tunda sebanyak RM100 mengikut undang-undang.

“Sekiranya pemilik kenderaan tidak membuat tuntutan, kenderaan itu akan dilelong,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut mengumumkan penutupan dan lencongan jalan bagi kelancaran KL2017. Buat setakat ini, hanya melibatkan jalan di KL Sports City iaitu dari Sukom Interchange menuju ke Jalan Merah Cagar bermula 14 Ogos, seawal pukul 6 pagi hingga acara selesai dan tiada sebarang penutupan jalan yang dilakukan secara tetap di lokasi lain.

Amar Singh berkata kesesakan lalu lintas juga dijangka berlaku di laluan menghala ke tempat-tempat acara sukan dan penginapan atlet.

“Sehubungan itu, JSPT dengan kekuatan seramai 1,098 petugas akan membuat pemantauan dan mengawal aliran trafik dengan melakukan lencongan atau penutupan sementara di jalan-jalan terlibat,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required