Kenderaan awam perlu diperiksa secara berkala, bukan pada musim perayaan sahaja – Aziz

Kenderaan awam perlu diperiksa secara berkala, bukan pada musim perayaan sahaja – Aziz

Ini bukanlah suatu perkara baharu tetapi telah sekian lama dicanangkan, namun masih ramai pengusaha pengangkutan awam yang ingkar. Sekali lagi pihak kerajaan menegaskan kenderaan awam berdaftar perlu menjalani pemeriksaan secara berkala seperti yang ditetapkan bagi memenuhi piawaian keselamatan dan bukan hanya diperiksa pada musim perayaan sahaja.

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata arahan dan keperluan itu terkandung dalam Seksyen 12, Akta Pengangkutan Jalan 1987, yang mewajibkan semua kenderaan awam menjalani pemeriksaan awal dan berkala di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom), laporan Bernama.

Katanya menerusi persidangan Dewan Negara semalam, pemeriksaan berkala dan piawaian pemeriksaan tersebut adalah bagi kenderaan baharu sekali dalam setahun untuk dua tahun pertama dan pemeriksaan selepas itu adalah sekali dalam setiap enam bulan.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Senator Tan Sri Dr Ibrahim Abu Shah yang ingin tahu adakah pemeriksaan kenderaan awam hanya bertumpu ketika musim perayaan kerana dikhuatiri pemilik kenderaan awam turut menyelenggara kenderaan itu sewaktu tiba musim perayaan sahaja.

Katanya lagi, pada setiap pemeriksaan berkala itu, kenderaan berkenaan akan menjalani pelbagai pemeriksaan seperti pengesahan identiti kenderaan (pemeriksaan nombor enjin), ujian kadar ketelusan cahaya cermin kenderaan, ujian pelepasan asap dan ujian brek serta meter laju bagi teksi bermeter.

Menjawab soalan tambahan Senator Datuk Hanafi Mat mengenai keluhan pengusaha kecil kenderaan berhubung kos pemeriksaan kenderaan yang tinggi di Puspakom, Aziz berkata kos pemeriksaan itu masih rendah.

Katanya caj bayaran yang ditetapkan bagi pemeriksaan di Puspakom tidak berubah sejak 2007, RM55 untuk teksi dan RM90 bagi kenderaan lori

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required