Menjelang acara Pebble Beach Concours d’Elegance yang bakal berlangsung tidak lama lagi, BMW telah menyebarkan imej teaser bagi model konsep roadster baharu, yang dijangka bakal diperkenalkan pada 17 Ogos ini. Ia merupakan teaser kedua yang dikatakan adalah pra-tonton bagi Z4 generasi akan datang, yang bakal lahir hasil kerjasama antara BMW dan Toyota.

Walau pun hanya mendedahkan sedikit sahaja imejnya, sekurang-kurangnya ia memberikan gambaran, rekaan yang penuh bergaya telah ditampilkan. Bahagian hadapannya nampak bersifat lebih kontemporari dengan gril ‘kidney’ berkembar yang menjadi trademark jenama ini, serta bonet yang lebih panjang. Malah lampu utamanya kelihatan agak garang, dengan lingkaran LED corona.

Selain itu, model konsep ini juga memiliki corong fender (Air Breathers jika ikut bahasa BMW) dengan menampilkan garisan yang lebih maskular, melepasi cermin sisi yang lebih langsing. Cermin hadapan yang lebih bergaya pastinya membuatkan penampilan model ini begitu menyerlah.

Seperti mana yang dimaklumkan sebelum ini, BMW roadster baharu ini dibangunkan secara kerjasama dengan Toyota, di mana firma Jepun berkenaan bakal mengolahnya sebagai “Supra generasi baharu“. Malah kedua-dua model berkenaan juga berkongsi platform yang sama, namun masing-masing memiliki penggayaan dan penjana kuasa yang tersendiri, menurut yang dilaporkan.

Perincian selanjutnya mengenai ‘Z4 Concept’ ini hanya akan didedahkan selepas tarikh yang dinyatakan di atas, tetapi BMW berkata versi produksi bagi pengganti E89 akan tiba pada tahun hadapan.

GALERI: Prototaip BMW roadster baharu