Kutipan VEP Sempadan Malaysia-Thailand masih dikaji

Kutipan VEP Sempadan Malaysia-Thailand masih dikaji

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengesahkan, kutipan Caj Permit Masuk Kenderaan (VEP) bagi kenderaan asing ke negara ini melalui sempadan Malaysia-Thailand masih dalam kajian teknikal oleh Kementerian Pengangkutan dan akan dilaksanakan sebaik sahaja ia selesai.

Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Seri Nadzri Siron, pada masa ini, pihak teknikal masih mengkaji VEP di negeri-negeri yang bersempadan dengan negara jiran itu, laporan Bernama.

“Selepas kajian ini selesai, kita dapat melaksanakan kutipan bayaran VEP, seperti yang sudah dilaksanakan di Johor Bahru. Buat masa ini, kita belum ada jangka masa bagi melaksananya. Kita (JPJ) juga akan berbincang dengan Kerajaan Negeri berkenaan untuk mengatur masa yang sesuai untuk membolehkan kutipan bayaran VEP ini dilaksanakan di Kedah yang bersempadan dengan Thailand,” katanya kepada pemberita.

Nadzri berkata bayaran VEP itu kelak mungkin sama dengan jumlah yang dikutip di Johor Bahru iaitu sebanyak RM20 bagi setiap kenderaan berpendaftaran asing yang memasuki negara ini.

“Hasil kutipan VEP yang diperoleh di Johor Bharu diberikan kepada Kerajaan Negeri. Untuk kawasan sempadan Malaysia-Thailand, kita tunggu pengumuman daripada Kementerian Pengangkutan,” katanya.

Beliau berkata sejak pelaksanaan kutipan VEP di pintu masuk Malaysia-Singapura di Johor Bahru mulai November tahun lepas hingga Julai tahun ini, jumlah kuitpannya mencecah RM9,106,900.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required