DRB-HICOM nafikan khabar angin CEO baharu Proton

DRB-HICOM nafikan khabar angin CEO baharu Proton

Dalam usaha untuk menidakkan khabar angin bahawa Proton melantik ketua pegawai eksekutif (CEO) baru, DRB-HICOM telah mengeluarkan satu kenyataan bahawa ia, bersama Geely masih lagi dalam proses memuktamadkan pengambil alihan syarikat dari China itu terhadap Proton.

Konglomerat Malaysia menekankan bahawa kedua-dua syarikat kini lebih memberi kepentingan kepada pembangunan rancangan perniagaan untuk menaikkan kembali Proton, dan menurut laporan The Edge, ia akan lengkap pada tahun 2018. Rancangan perniagaan ini adalah sebahagian daripada perjanjian bersama yang ditandatangani pada 23 Jun, dengan melihatkan Geely membeli 49.9% pegangan dalam Proton.

Minggu ini, beberapa laman berita melaporkan bahawa Geely telah memilih Li Chunrong sebagai CEO baru Proton. Berita ini bermula daripada laman automotif di China iaitu China Automotive Review dan Gasgoo bulan lepas, serta agensi berita negeri di China, Xinhua.

Eksekutif ini sebenarnya bekerja dengan Dongfeng, di mana hanya baru-baru ini, beliau telah ditugaskan untuk menjaga kerjasama berkenaan enjin antara Dongfeng dan Honda. Pada masa itu, wakil Geely tidak mahu memberi sebarang komen terhadap spekulasi media, dan setiap berita akan diberitahu secara rasmi.

DRB-HICOM nafikan khabar angin CEO baharu Proton

Selain menjadi timbalan pengurus kanan Dongfeng Honda Engine, Li sebelum ini duduk dalam barisan lembaga pengarah kumpulan Dongfeng Automotive sebagai timbalan pengarah, dan juga adalah timbalan pengurus kanan Dongfeng Yueda Kia Motors.

Khabar angin tentang perlantikan Li ini sudah bermula sejak bulan Ogos, dan apabila ditanya kepada menteri perdagangan antarabangsa dan industri (MITI), Datuk Seri Mustapa Mohamed, beliau mengatakan kerajaan tidak akan campur tangan terhadap perlantikan sesiapa untuk menjadi peneraju Proton. Perkara ini adalah tanggungjawab sendiri lembaga pengarah syarikat itu. Ini adalah berdasarkan laporan daripada Berita Harian.

“Kita perlu bersikap terbuka dan perlu melabur untuk mendapatkan bakat. Jika kita terlalu memikirkan sama ada mereka orang luar atau tidak, kita sukar untuk terus maju,” kata Mustapa. Beliau juga menambah bahawa Proton tetap akan menjadi syarikat tempatan, meskipun diketuai oleh orang luar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required