Gabungan Persatuan Permotoran Malaysia untuk kesamarataan di kalangan pencinta motosikal- TPM

Gabungan Persatuan Permotoran Malaysia untuk kesamarataan di kalangan pencinta motosikal- TPM

Bagi mencari satu platform untuk dinaungi oleh semua persatuan motosikal di negara ini, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah mengumumkan penubuhan Gabungan Persatuan Permotoran Malaysia (GPPM).

Katanya, menerusi GPPM, persatuan yang menaungi “bikers kecil” atau “kapcai” akan turut disertakan sekali gus mewujudkan kesamarataan dalam kalangan pencinta motosikal, selain memudahkan penganjuran program yang memberi faedah kepada masyarakat, laporan Bernama.

“Selama ini bikers atau aktiviti bermotosikal dianggap elitis, angkuh dan hanya berada dalam kelompok sendiri sedangkan sebenarnya penunggang motosikal berkuasa tinggi juga melakukan aktiviti bersama masyarakat.

“Sebab itu, saya berterima kasih pada bikers kecil atau kapcai yang turut menyumbang sesuatu kepada komuniti dan atas sifat kesamarataan, saya umumkan penubuhan GPPM untuk menggabungkan semua persatuan motosikal di bawah satu bumbung,” katanya sewaktu merasmikan penutupan program Merdeka Rides 2017 anjuran Persatuan Superbikers Malaysia (SAM) semalam.

Ahmad Zahid turut mengumumkan bekas Presiden SAM Datuk Seri Rauf Yusof selaku pengerusi penaja GPPM, dan berjanji meluluskan pendaftaran pertubuhan itu dalam masa sebulan selepas permohonan dibuat kepada Pendaftar Pertubuhan Malaysia (RoS).

Katanya selaku Menteri Dalam Negeri, beliau akan membantu memudahkan proses itu agar rancangan menyatukan semua persatuan motosikal menjadi kenyataan.

“Saya mahu selepas 90 hari diluluskan, GPPM mampu menghimpunkan semua persatuan dan kembali berkumpul di sini (Dataran Putrajaya) bersama 60,000 bikers, bukti kesamarataan antara semua peminat motosikal,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required