MBPJ ambil tindakan terhadap perkhidmatan perkongsian basikal di sekitar Petaling Jaya

MBPJ ambil tindakan terhadap perkhidmatan perkongsian basikal di sekitar Petaling Jaya

Lebih 250 unit basikal yang ditemui di bahu jalan di sekitar Petaling Jaya telah disita oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ). Basikal-basikal yang disita kerana didapati menghalang laluan ini adalah milik syarikat yang menawarkan perkhidmatan perkongsian basikal, oBike (M) Sdn Bhd, yang menyediakan pengangkutan untuk jarak terdekat, yang turut menggunakan aplikasi dalam talian.

Platform ini boleh diakses dengan memuat turun aplikasi dalam talian oBike, di mana pengguna hanya perlu membayar, membuka kunci basikal dengan kod QR yang spesifik yang diberikan menerusi aplikasi tersebut dan mula menunggangnya.

Sehingga kini, terdapat lebih 20,000 pengguna yang telah menggunakan aplikasi ini, di mana setiap penggunaan dikenakan bayaran sebanyak RM1 bagi setiap 15 minit pengkongsian basikal, laporan The Star.

Walau bagaimana pun, menurut Datuk Bandar Petaling Jaya Datuk Mohd Azizi Mohd Zain berkata, basikal-basikal tersebut terpaksa disita memandangkan pihaknya tidak menerima sebarang permojonan daripada oBike. Malahan basikal-basikal tersebut didapati menghalang laluan pejalan kaki di sekitar Petaling Jaya.

Namun katanya, pihaknya berharap agar oBike dapat tampil dan memohon kebenaran untuk terus beroperasi bagi perkhidmatan perkongsian basikal tersebut di bandar ini.

MBPJ ambil tindakan terhadap perkhidmatan perkongsian basikal di sekitar Petaling Jaya

“Kami menyokong idea ini, malah ia antara salah satu kaedah pengangkutan awam dan boleh memberikan manfaat kepada penduduk di sekitarnya, namun ia perlu beroperasi mengikut undang-undang yang ditetapkan,” ujarnya.

Tambahnya lagi, walau pun tiada peraturan sah yang termaktub mengenai operasi perkongsian basikal ini di sekitar Petaling Jaya, namun pihaknya sedang merangkanya.

“Apa yang menjadi kebimbangan pihak kami ialah basikal tersebut tidak mempunyai stesen meletak basikal yang sesuai dan dikhuatiri akan menghalang laluan pejalan kaki di sekitar Petaling Jaya.

Akhbar terbabit turut menghubungi wakil syarikat oBike dan pengurus pemasarannya Elaine Chan berkata, pihaknya akan memberikan kerjasama dengan MBPJ untuk menyelesaikan isu ini.

“Kami telah pun berbicara dengan MBPJ dan ini semua salah faham sahaja,” ujarnya sambil menambah setakat ini tiada lesen yang diperlukan untuk perkhidmatan seumpamanya.

Malahan kebanyakan perbandaran tempatan lain, tiada undang-undang atau lesen yang telah ditetapkan. Bahkan, oBike juga dibenarkan beroperasi di sekitar Subang Jaya setelah menerima kebenaran akan permohonannya terhadap Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required