Mitsubishi Outlander 2.0L 4WD versi CKD bakal dilancarkan di M’sia – harga pengenalan RM140k

Mitsubishi Outlander 2.0L 4WD versi CKD bakal dilancarkan di M’sia – harga pengenalan RM140k

Pada April tahun lalu, Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) telah melancarkan SUV Outlander iaitu model import sepenuhnya (CBU) untuk pasaran tempatan. Dengan enjin petrol 2.4 liter Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control (MIVEC), Outlander CBU yang didatangkan dari Jepun ini dijual pada harga bermula RM167k.

Lebih setahun berlalu, akhirnya MMM membuat keputusan untuk memperkenalkan pula versi pemasangan tempatan (CKD) bagi SUV tujuh-tempat duduk ini. Walau bagaimana pun, ia ditawarkan dengan enjin 2.0 liter MIVEC, selain masih mengekalkan varian Outlander 2.4L versi CBU.

Ini merupakan model CKD kedua buat MMM selepas SUV ASX, yang juga menjalani proses pemasangan oleh Tan Chong Motor Assemblies (TCMA) di Segambut, Kuala Lumpur. Malah MMM telah pun mempertontonkan Outlander 2.0L 4WD kepada pihak media sewaktu majlis pemulaan pemasangan rasminya (line-off) yang berlangsung pagi ini.

Outlander 2.0L 4WD ini dijanakan oleh enjin 2.0 liter DOHC MIVEC bersama hamburan kuasa 145 PS dan 196 NM, serta dipadankan bersama transmisi INVECS-III CVT. Menurut MMM, ia mampu memberikan penjimatan bahan api sekitar 13.7 liter bagi setiap 100 km (13 liter per 100 km bagi varian 2.4 liter).

Mitsubishi Outlander 2.0L 4WD versi CKD bakal dilancarkan di M’sia – harga pengenalan RM140k

Seperti mana model 2.4L, Outlander 2.0L ini juga didatangkan dengan sistem 4WD pintar sebagai standard. Ia juga memiliki sistem Multi-Select 4WD dengan tiga pilihan mod iaitu 4WD Eco, 4WD Auto dan 4WD Lock, yang sesuai untuk semua keadaan jalan dan laluan termasuk off-road.

Antara daya penarik bagi Outlander 2.0L 4WD ini ialah ia hadir dengan senarai elemen keselamatan asas yang boleh dikatakan agak lengkap, termasuklah tujuh beg udara, ABD dengan EBD, Bantuan Brek, Kestabilan Aktif dan Kawalan Cengkaman (ASTC), Bantuan Mula Mendaki (HSA) dan cagak ISOFIX. Malahan SUV ini juga dibina dengan struktur badan Reinforced Impact Safety Evolution (RISE) yang boleh dianggap tegar.

Selain itu, ia juga didatangkan dengan Rest Reminder, di mana ia mengingatkan pemandu untuk rehat sekiranya keletihan. Bukan itu sahaja, tidak lengkap rasanya sekiranya tidak disertakan dengan kamera undur, maka Outlander 2.0L juga ditampilkan dengan elemen itu.

Tanpa gaya yang menarik, pastinya bonus untuknya juga ‘berkurangan’. Outlander 2.0L 4WD versi Malaysia ini juga dilengkapi dengan elemen luaran dan dalaman yang tetap menguja. Walau pun tidak semewah elemen versi CBU 2.4L 4WD, namun Outlander 2.0L ini tetap dianggap menarik. Ia masih mengekalkan paras rupa yang sama, namun dibezakan dengan padanan lampu utama projektor halogen bersama lampu nyalaan siang LED, serta rim aloi 18-inci, sama seperti Outlander 2.4L.

Lain-lain elemen standard termasuklah kemasukan tanpa kunci dengan butang push start, pendingin hawa dwi-zon, sistem infotainmen bersama skrin sesentuh HD tujuh-inci dengan fungsi Apple CarPlay serta fungsi Air Gesture Control. Ia turut menerima perakam video digital (dashcam) dan lapisan filem solar/keselamatan untuk semua cermin tingkapnya.

Walau bagaimana pun, Outlander 2.0L AWD ini tidak didatangkan dengan bumbung matahari, tailgate berkuasa dan pedal penukar gear, serta tempat duduknya hanya balutan fabrik (material kulit bagi Outlander 2.4L) dengan larasan manual untuk tempat duduk pemandu dan penumpang hadapan.

Khas untuk pasaran Malaysia, Outlander 2.0L CKD ini turut diberikan warna eksklusif iaitu Ruby Black, serta mengekalkan warna Red Metallic dan Solar White.

Sudah pun mula dibuka tempahannya, Outlander 2.0L 4WD ini ditawarkan dengan harga pengenalan RM139,988 (tanpa insurans) sehingga hujung tahun ini. Ia turut didatangkan dengan waranti pengeluar standard lima-tahun dengan perbatuan tanpa terhad. Untuk pengetahuan, Outlander 2.4L CBU bagi pasaran Malaysia ditawarkan pada harga RM171,000 dan mempunyai satu lagi warna pilihan termasuk Grey Metallic selain merah dan putih.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required