Proton serah seunit Persona baharu, enjin dan transmisi kepada IPK Selangor bagi tujuan latihan

Proton serah seunit Persona baharu, enjin dan transmisi kepada IPK Selangor bagi tujuan latihan

Proton Holdings Berhad (Proton) telah menyumbang Persona baharu, enjin dan transmisi, masing-masing satu unit, kepada Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor. Ia adalah bagi tujuan latihan dan siasatan kepada Bahagian Pengangkutan Jabatan Sumber Strategik dan Teknologi atau STaRT, IPK Selangor.

Majlis penyerahan ini telah berlangsung pagi tadi di IPK Selangor, Shah Alam yang turut dihadiri oleh CEO Proton, Dato’ Ahmad Fuaad Kenali, Ketua Polis Selangor CP Datuk Mazlan Mansor, Ketua Penolong Pengarah Pengangkutan (Jabatan StaRT) Bukit Aman SAC Dato’ Mohd Hishamudin Tahar, Timbalan CEO Proton Dato’ Radzaif Mohamed, CEO Proton Edar Sdn Bhd Abdul Rashid Musa dan juga ketua-ketua jabatan IPK Selangor.

Proton serah seunit Persona baharu, enjin dan transmisi kepada IPK Selangor bagi tujuan latihan

Menurut Dato’ Ahmad Fuaad, ini bukanlah kerjasama pertama di antara Proton dan pihak PDRM. Ini kerana sejak Proton ditubuhkan tiga dekad yang lalu, pengeluar kereta pertama nasional ini telah mendapat sokongan dan kerjasama dari pihak PDRM terutamanya dari segi kegunaan kereta-kereta rasmi, kereta peronda, kereta unit-unit khas dan sebagainya.

“Saya dimaklumkan, sejak Proton ditubuhkan, sebanyak 9,408 unit kereta Proton telah digunakan oleh pihak PDRM dan ini termasuklah Proton Saga, Wira, Waja, Perdana, Inspira, Exora dan Preve. Justeru, saya ingin mengucapkan terima kasih atas sokongan dan kepercayaan yang diberikan kepada PROTON,” ujarnya dalam majlus tersebut.

Katanya lagi, penyerahan sumbangan Proton Persona ini adalah merupakan sebahagian daripada usaha Proton dan PDRM untuk menguji prestasi dan kemampuan Proton Persona.

“Kami amat menghargai inisiatif ini di mana pihak PDRM terutamanya Bahagian Pengangkutan, Jabatan StaRT IPK Selangor ini turut berpeluang melakukan penelitian dan ujian terhadap enjin dan gearbox atau teknologi-teknologi terkini yang digunapakai pada kenderaan baharu keluaran kami.

“Dengan latihan yang dilakukan, pihak polis akan dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mengendalikan kereta Proton, di mana sekiranya berlaku apa-apa kes kecemasan di jalan raya, sedikit sebanyak ianya mampu membantu orang awam sebelum bantuan sepatutnya tiba dari pihak yang berkenaan,” sambungnya lagi.

Selain pihak polis, Proton juga membuat sumbangan seperti ini kepada agensi-agensi kerajaan lain seperti pihak bomba, JPJ, Nano Malaysia, Nuklear Malaysia dan SIRIM, selain pusat pengajian tinggi dan pusat latihan kemahiran bagi tujuan latihan dan juga penyelidikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required