KTM EXC 250 TPI 2018 sudah dijual di Malaysia – guna enjin dua lejang suntikan bahan api, harga RM45,050

KTM EXC 250 TPI 2018 sudah dijual di Malaysia – guna enjin dua lejang suntikan bahan api, harga RM45,050

Pada bulan Mei yang lalu, pengeluar motosikal dari Austria, iaitu KTM telah mengejutkan industri dengan pengeluaran enjin dua lejang suntikan bahan api untuk model enduro mereka yang akan dijual kepada orang ramai. Ia dihasilkan dalam dua kapasiti iaitu 250 cc dan 300 cc, melalui model EXC TPI.

Semasa majlis pelancaran Duke 250 dan 390 beberapa hari yang lalu, kami terperasan model EXC 250 TPI ini menyorok di depan mata, di mana ia dipamerkan di kalangan motosikal offroad yang lain, dan tidak kelihatan begitu istimewa. Tidak ramai yang memberi perhatian kepada motosikal yang belum dilancarkan ini, dan tanda harganya juga jelas terpampang, iaitu RM45,050 termasuk GST.

Sedikit berkenaan spesifikasi, KTM EXC 250 TPI 2018 ini dikuasakan oleh enjin satu silinder 249 cc dua lejang, dan gabungan transmisi enam kelajuan. Apa yang menjadikan ia istimewa adalah sistem suntikan bahan api TPI, yang menjadikan ia motosikal berenjin dua lejang suntikan bahan api pertama di dunia – untuk produksi dan pasaran awam.

Melalui model ini, KTM menawarkan penggunanya dengan manfaat tambahan, selain kuasa kuat yang sudah cukup sinonim dengan enjin dua lejang, iaitu penjimatan bahan api, dan lebih memudahkan kerana mereka tidak perlu mencampur sendiri minyak 2T dan petrol, serta tidak perlu menukar tetapan jetting untuk keadaan persekitaran yang berbeza seperti yang perlu dilakukan pada enjin dua lejang sebelum ini.

Bagi aspek kuasa pula, KTM mendakwa rasanya lebih ‘garing’ dan tidak teragak-agak apabila mahu dikerah. Enjin ini juga menepati tahap emisi Euro 4. Barangan lain yang ada pada motosikal ini tetap berkualiti seperti motosikal KTM yang lain, termasuk pemula enjin elektronik, bateri lithium ion ringan, brek Brembo, klac hidraulik, suspensi WP dan pelbagai lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required