Mazda M’sia lancar pusat cat baharu di kilang Inokom – sasar eksport untuk lebih banyak pasaran Asia

Mazda M’sia lancar pusat cat baharu di kilang Inokom – sasar eksport untuk lebih banyak pasaran Asia

Selain mempertontonkan secara rasmi Mazda CX-5 generasi kedua (KF) dalam majlis pemulaan pemasangan (roll-out) model berkenaan, Mazda Malaysia turut melancarkan pusat cat baharu di kilang Inokom, Kulim, Kedah. Fasiliti bagi pusat cat ini telah pun mula beroperasi sejak Ogos lalu.

Buat pertama kalinya, warna premium Mazda akan ditawarkan untuk model pemasangan tempatan (CKD) bagi pasaran Malaysia, bermula dengan CX-5. Sebelum ini, pelanggan yang ingin membeli SUV dengan warna Soul Red Metallic hanya boleh mendapatkannya menerusi model import sepenuhnya (CBU). Ia juga melibatkan model Mazda 3 sedan.

Maka, dengan CX-5 generasi kedua yang bakal dilancarkan tidak lama lagi, ia turut menawarkan pilihan warna termasuk Soul Red Crystal (evolusi bagi Soul Red Metallic), Machine Grey dan juga Snowflake Pearl White. Semua penawaran ini hadir secara premium, di mana terdapat pertambahan kos sebanyak RM2,000 untuk semua varian.

Memandangkan kedua-dua CX-5 dan 3 kini merupakan hanya model pemasangan tempatan bagi Mazda di Malaysia, jadi ia juga ditawarkan dengan kekemasan premium yang sama. Walau bagaimana pun, syarikat ini masih belum mengesahkan bilakah sedan (atau hatchback) bakal menerima peningkatan bagi palet warna, atau sebanyak mana elemen premium yang bakal ditawarkan.

Dengan adanya fasiliti baharu ini, Mazda Malaysia turut merancang untuk mengembangkan pasaran eksport ke seluruh Asia Tenggara pada masa hadapan, kecuali Vietnam (kerana ia merupakan pasaran pemanduan sebelah kiri). Buat masa ini, kilang ini memproduksikan CX-5 (sejak 2013) dan 3 (sejak 2014), dengan kedua-dua fasiliti diperkenalkan masing-masing pada 2015 dan 2016. Ia juga turut mengeksport CX-5 ke Thailand.

Memandangkan kenderaan Mazda diproduksi di Kulim bagi pasaran domestik, ia juga akan dieksport ke beberapa pasaran luar terpilih di Asia, seperti Indonesia, Kemboja, Myanmar dan Filipina. Syarikat ini juga dilihat semakin progresif dalam meningkatkan jumlah produksi sejak 2012, dengan angka mencapai 15,000 unit pada 2017.

Mazda M’sia lancar pusat cat baharu di kilang Inokom – sasar eksport untuk lebih banyak pasaran Asia

“Kami melihat Malaysia sebagai hab produksi penting bagi rantau ASEAN, dengan mensasarkan untuk memperkukuhkan lagi sistem produksi, kami turut bekerjasama rapat dengan rakan perniagaan kami untuk membangunkan pembuatan kenderaan Mazda di sini,” ujar Masatoshi Maruyama, pegawai eksekutif pengurusan bagi Produksi Global dan Logistik Perniagaan Mazda.

“Pelanggan di pasaran ASEAN semakin yakin dengan produk, teknologi dan standard kualiti Mazda. Justeru, kami melihat ia sebagai misi untuk menawarkan keperluan bagi mencapai apa yang mereka harapkan. Bagi CX-5 serba baharu pemasangan Malaysia ini, merupakan bukti kesungguhan Mazda dalam memperluaskan lagi pembuatan dan pasaran kami,” tambah Hiroshi Inoue, pegawai eksekutif pengurusan bagi perniagaan ASEAN Mazda.

Fasiliti mengecat baharu ini melibatkan pelaburan sebanyak 2.3 bilion yen (lebih kurang RM86 juta), termasuklah bahagian proses kimpalan. Dengan penambahbaikan ini, kilang Inokom telah mengikut standard ‘kilang utama’ di Ujina dan Hofu, barat Jepun, termasuk berkaitan teknologi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required