Invois tuntutan bernilai RM1.24 juta dari pasukan F1 HAAS terhadap SIC yang tular adalah palsu – laporan

Minggu lalu telah tular satu ‘invois’ bernilai US$295,000 (kira-kira) RM1.24 juta daripada pasukan Formula 1 HAAS kepada pengurusan Litar Antarabangsa Sepang (SIC) yang menuntut ganti rugi terhadap kerosakan yang dialami oleh jentera pasukan yang dipandu oleh Romain Grosjean yang telah terlanggar dengan penutup longkang yang teralih pada sesi latihan bebas Grand Prix Malaysia, Jumaat lalu.

Namun menurut CEO SIC, Datuk Razlan Razali dalam laporan Berita Harian, dokumen yang telah dikongsi oleh ramai netizen tersebut sebenarnya adalah dokumen palsu.

“Setakat ini saya difahamkan dokumen yang disiarkan di media sosial adalah palsu kerana sehingga sekarang, kami masih tidak dapat lagi kenyataan rasmi daripada FIA (Persekutuan Automobil Antarabangsa) dan pasukan Haas,” kata Razlan. Beliau juga hairan mengapa pihak tertentu melakukan perkara ini pada perlumbaan terakhir Formula 1 diadakan di Litar berkenaan.

“Ia seolah-olah mencari pasal untuk memuat naik status seperti ini di media sosial yang mana sepatutnya kita harus sokong, meraikan F1 terakhir ini berbanding mengeluarkan isu yang saya tak tahu nak gambarkan sama ada hasad dengki,” kata Razlan lagi.

Invois tuntutan bernilai RM1.24 juta dari pasukan F1 HAAS terhadap SIC yang tular adalah palsu – laporan

Kemalangan yang dialami oleh Grosjean berkenaan menyebabkan tayar belakang sebelah kanannya berkecai, menyebabkan dia terus terbabas ke dinding penahan. Sebelum insiden tersebut terjadi, Valteri Bottas yang memandu jentera pasuka Mercedes AMG Petronas dan Kimi Raikkonen dari Scuderia Ferrari telah terlebih dahulu melanggar penutup longkang di selekoh 13 berkenaan dan menyebabkan ia teralih.

Malah, selepas berlakunya kemalangan tersebut ada juga dakwaan yang tersebar di internet menyatakan perlumbaan Formula 1 terakhir yang diadakan di Malaysia berkenaan akan dibatalkan.

“Jadi saya nak maklumkan di sini yang perlumbaan F1 ini sama sekali tidak akan dibatalkan seperti dihebohkan dan dokumen yang disebarkan itu adalah palsu,” jelas Razlan.

Beliau turut menambah bahawa SIC dan FIA sendiri telah melakukan pemeriksaan trek pada Khamis lalu dan mereka memberi lampu hijau untuk meneruskan perlumbaan ini.

“Sebulan sebelum itu, mereka juga ada menghantar nota kepada kami yang menyatakan kereta kali ini lebih laju dan kami perlu meningkatkan sesuatu di selekoh dan sebagainya. Kami mengikut arahan itu sebelum mereka datang (pada Khamis) dan bila pemeriksaan pada Khamis, semuanya sempurna,” tegas Razlan.

Menurut CEO SIC berkenaan lagi, FIA berkata ini adalah perkara yang tidak dijangka, jadi susah untuk menyalahkan mana-mana pihak dan mereka tidak boleh menyalahkan pihaknya.

“Malah, kami juga diarahkan untuk memperkukuhkan lagi (keselamatan) sistem perparitan sejak dari semalam lagi dan kami juga diberitahu oleh penyelenggaraan trek yang semuanya sudah dipatri sejak dulu lagi. Dan sistem perparitan ini pun sudah kita periksa dan patri semula,” tambah Razlan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required