Nissan hasilkan tempat duduk boleh kesan dehidrasi

Nissan hasilkan tempat duduk boleh kesan dehidrasi

Nissan telah menghasilkan tempat duduk dan juga stereng istimewa yang mampu mengesan peluh dan juga dehidrasi pemandu, dengan kerjasama studio rekaan Droog dari Amsterdam, Belanda.

Mengapa perlu mengesan kadar dehidrasi pemandu? Menurut Universiti Loughborough dan Institut Hidrasi Eropah, pemandu yang sedang dehidrasi atau kekurangan air adalah sama bahayanya dengan pemandu mabuk.

Menerusi kajian yang dilakukan pada 2015, pemandu yang mengalami dehidrasi berpotensi untuk cuai seperti pemandu yang mempunyai kadar alkohol 0.08% di dalam darah – iaitu kadar minima bagi melarang seseorang itu untuk memandu di UK dan juga di Malaysia sendiri.

Teknologi yang dibangunkan oleh Nissan ini digelar Soak. Menerusi teknologi ini, balutan tempat duduk akan berubah warna sekiranya peluh dari badan pemandu mempunyai kadar garam yang tinggi – petanda yang jelas sekiranya seseorang itu mengalami dehidrasi.

Fabrik balutan khas pada tempat duduk ini direka oleh Droog. Dalam keadaan normal, balutan tempat duduk berkenaan akan berwarna biru gelap, dan sekiranya dehidrasi dikesan, ia akan bertukar kepada warna kuning.

Tempat duduk dengan teknologi baharu ini telah dipasangkan pada SUV Nissan Juke bagi tujuan demonstrasi. Walau bagaimanapun, Nissan masih lagi belum bercadang untuk memproduksi teknologi Soak ini ke kenderaan-kenderaan mereka pada masa akan datang. Antara sebab mengapa Nissan membangunkan teknologi ini adalah untuk menunjukkan mereka mampu untuk menghasilkan produk sedemikian, disamping menjelaskan mengapa memandu dalam keadaan dehidrasi adalah merbahaya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required