Tempoh sah pemeriksaan tukar hak milik Puspakom (B5) bakal dipanjangkan dari sebulan kepada 6 bulan

Tempoh sah pemeriksaan tukar hak milik Puspakom (B5) bakal dipanjangkan dari sebulan kepada 6 bulan

Tempoh sah pemeriksaan mandatori untuk proses penukaran hak milik (B5) yang dijalankan oleh Puspakom akan naik dari sebulan kepada enam bulan selepas ini, menurut laporan Bernama.

Perkara ini dinyatakan sendiri oleh menteri pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan menjelaskan ianya sebagai langkah bagi memudahkan proses penukaran hak milik terhadap kereta-kereta terpakai.

Liow turut menambah bahawa kementeriannya telah bersetuju untuk memanjangkan tempoh berkenaan selepas menerima cadangan dari Persekutuan Persatuan Syarikat Motor dan Kredit Malaysia (FMCCAM).

“Saya akan mengajukan terus kepada ketua pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk menyemak semula dan meluluskan perkara ini secepat mungkin untuk dikuatkuasakan, katanya selepas menyaksikan upacara menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) antara FMCCAM dengan Persatuan Peniaga Kenderaan Singapura serta Persatuan Kereta Terpakai Thailand.

Menurut Liow lagi kementeriannya turut akan melihat semula perjanjian antara kerajaan dan Puspakan, entiti swasta, dari aspek perundangan serta implikasinya terhadap langkah ini, dan turut menambah perkara ini tidak perlu dirujuk ke Kabinet kerana ia di bawah bidang kuasa kementerian pengangkutan.

Sebelum ini, kementerian pengangkutan telah pun memberikan kelulusan kepada Puspakom untuk melantik bengkel swasta yang boleh dipercayai untuk bertindak sebagai agen mereka, membolehkan khidmatnya diperluaskan ke kawasan luar bandar tanpa membina lebih pusat-pusat pemeriksaan baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required