Mitsubishi dedah lagi teaser e-Evolution Concept – jelmaan semula dalam bentuk SUV EV akan ke Tokyo

Mitsubishi dedah lagi teaser e-Evolution Concept – jelmaan semula dalam bentuk SUV EV akan ke Tokyo

Mitsubishi mendedahkan lebih lagi imej teaser dan juga perincian berkenaan jelmaan semula siri berprestasi tinggi mereka – Evolution – yang akan ke Tokyo Motor Show tahun ini dengan model konsep yang digelar e-Evolution Concept. Seperti yang telah diketahui menerusi pendedahan sebelum ini, Evo generasi seterusnya berkenaan akan muncul dalam bentuk SUV, dijana dengan motor elektrik sepenuhnya serta diberikan teknologi Artificial Intelligence (AI)

Menurut Mitsubishi, dengan fleksibiliti sebuah SUV, Evo dengan janaan elektrik berprestasi tinggi ini mampu dipandu dengan seronok dalam apa jua cuaca dan apa jua bentuk permukaan jalan. Tiga buah motor elektrik dengan tork tinggi bakal dipadankan pada SUV ini – sebuah untuk gandar hadapan, dan sepasang motor lagi untuk gandar belakang, bagi memberikan sistem yang sememangnya patut untuk sebuah Evo iaitu pacuan semua roda.

Lebih menarik, motor pada gandar belakang berkenaan turut hadir dengan sistem yang telah diperkenalkan sejak Lancer Evolution IV iaitu Active Yaw Controller (AYC). Sistem berkenaan akan mengagihkan tork dengan lebih tepat kepada setiap roda bagi mendapatkan pengendalian yang lincah tidak kira di kawasan lebuhraya mahupun jalan berliku.

Bagi sistem AI pula, Mitsubishi mendakwa ia akan berfungsi sebagai pembantu peribadi kepada pemandu. Sistem berkenaan akan membina persefahaman yang komprehensif kepada pemandu dan penumpang serta memberikan pelbagai informasi bagi memberikan pengalaman pemanduan yang lebih selamat dan kurang tekanan.

Sistem pembantu peribadi AI ini menggunakan teknologi pengecaman suara yang dapat memahami apa yang dikatakan oleh pemandu dan penumpang. Teknologi Voiceprint yang diberikan membolehkan sistem AI ini mengenalpasti setiap individu berbeza di dalam kereta, belajar dari apa yang mereka perkatakan serta memahami kelakuan bagi memberikan khidmat terbaik berdasarkan citarasa dan keperluan individu.

Selain itu, sistem ini turut membolehkan pemandu mengawal pelbagai fungsi pada kereta dengan hanya menggunakan suara seperti pendingin hawa, pengelap cermin, lampu hadapan, dan pelbagai lagi.

Untuk pengetahuan anda, ini bukan kali pertama Evo dihasilkan dalam bentuk janaan elektrik sepenuhnya. 12 tahun lalu, Mitsubishi telah menghasilkan model konsep Lancer Evolution MIEV yang diasaskan dari Lan Evo IX.

Jentera berkenaan dilengkapi dengan empat buah motor elektrik pada kesemua hab roda yang menghasilkan kuasa keseluruhan 270 hp/518 Nm. Ketika diperkenalkan, Mitsubishi memberitahu ia akan diproduksi dan masuk ke pasaran pada tahun 2010, namun pada tahun ini, syarikat berkenaan masih lagi membina sebuah Evo elektrik dalam bentuk konsep.

GALERI: Mitsubishi Lancer Evolution MIEV

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required