Johor wujudkan semula MKJR dalam usaha kurangkan kadar kemalangan jalan raya di negeri itu – Exco

Johor wujudkan semula MKJR dalam usaha kurangkan kadar kemalangan jalan raya di negeri itu – Exco

Kerajaan negeri Johor mewujudkan semula Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) bagi negeri terbabit dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan di sana.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Negeri Johor Datuk Hasni Mohammad, sasaran kerajaan Johor adalah mengurangkan kematian akibat kemalangan jalan raya dan meningkatkan kesedaran dalam kalangan generasi muda mengenai keselamatan jalan raya, laporan Bernama.

“20 tahun yang lalu, iaitu pada tahun 1992, MKJR Negeri Johor telah pun terbatal, namun kini kita hidupkannya semula untuk menjadikan peranannya lebih menyeluruh,” ujarnya yang juga merupakan Pengerusi MKJR Johor.

Hasni berkata 15 anggota jawatankuasa dilantik menganggotai MKJR berkenaan termasuk pelumba permotoran negara, Jazeman Jaafar yang dilantik sebagai Timbalan Pengerusi II. Jazeman dan pelakon, pelawak serta pengacara terkenal, Harith Iskander turut dilantik sebagai ikon selebriti kempen keselamatan jalan raya.

Johor wujudkan semula MKJR dalam usaha kurangkan kadar kemalangan jalan raya di negeri itu – Exco

Katanya lagi, mengikut rekod, sebanyak 73,116 kes kemalangan jalan raya yang membabitkan 1,135 kematian dicatatkan tahun lepas, dengan penunggang dan pembonceng motosikal berumur antara 16 dan 25 tahun merupakan penyumbang tertinggi kepada kematian tersebut.

Kerajaan negeri juga sedang berusaha melaksanakan kempen keselamatan jalan raya dengan misi meletakkan Johor setara dengan negara maju bagi mencapai kadar kematian akibat kemalangan jalan raya kurang daripada dua kematian bagi setiap 10,000 kenderaan berdaftar.

“Namun demikian, disebabkan masa dan teknologi yang berubah, adalah wajar inisiatif baharu diwujudkan bagi menangani masalah keselamatan jalan raya yang banyak dipengaruhi oleh budaya dan pengetahuan semasa,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required