Bas elektrik akan mula operasi di Putrajaya pada 2018

Bas elektrik akan mula operasi di Putrajaya pada 2018

Di dalam usaha untuk memperbanyakkan penggunaan kenderaan hijau, satu perkhidmatan bas elektrik yang baru bakal diperkenalkan untuk kawasan Putrajaya tahun depan. The Sun melaporkan, menurut Gets Global, sebanyak 150 unit bas elektrik akan ikut serta di dalam armada bas sedia ada bagi menggantikan bas NGV. Ia akan dilaksanakan secara berperingkat, dengan lima bas elektrik pertama akan mula beroperasi pada suku kedua 2018.

Peralihan kepada bas elektrik adalah selari dengan usaha syarikat itu untuk mengurangkan pembebasan karbon dioksida dan pencemaran bunyi di sekitar Putrajaya, ujar Pengarah Urusan Gets Global, Datuk Che Azizuddin Che Ismail.

“Langkah seperti ini akan memperbaiki perkhidmatan rangkaian pengangkutan awam di Putrajaya dan dalam masa yang sama menzahirkan cita-cita ke arah menjadikannya bandar hijau untuk penempatan menjelang 2025,” tambah beliau ketika majlis menandatangani MoU antara Gets Global dan Putrajaya Leisures & Services Group (Pulse Group) semalam.

Struktur kadar tambang masih belum ditentukan lagi, tetapi syarikat berkenaan berhasrat untuk memberikan perkhidmatan percuma kepada pengguna sekiranya kos operasi bas elektrik berkenaan disubsidi oleh kerajaan. Kadar tambang bas Nadi Putra ketika ini pula ialah hanya 50 sen bagi setiap perjalanan.

“Pendekatan dibandar-bandar besar seluruh dunia kini adalah untuk memberikan perkhidmatan bas percuma kepada orang awam. Jadi, jika kos operasi kami boleh disubsidi menggunakan sumber lain, kami tidak teragak-agak untuk menyediakan perkhidmatan berkenaan secara percuma,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required