Menara parkir mekanikal automatik dilancarkan di KL – ciptaan tempatan, guna teknologi Jepun

Menara parkir mekanikal automatik dilancarkan di KL – ciptaan tempatan, guna teknologi Jepun

Masalah kawasan parkir yang tidak mencukupi sering kali menjadi isu, terutamanya di bandar-bandar besar termasuk di ibu kota Kuala Lumpur. Waima, kerajaan sangat menggalakkan penggunaan pengangkutan awam di kalangan masyarakat, namun masih ramai di antara kita yang lebih gemar menggunakan kenderaan peribadi. Maka, pelbagai alternatif dilakukan termasuk membina bangunan parkir bertingkat.

Justeru, usaha daripada MA Intelligent Parking (M) Sdn Bhd (MAIP) bagi menyediakan parkir bertingkat dengan teknologi termaju wajar dipuji. Terbaru, syarikat ini melancarkan menara ikonik tempat letak kereta mekanikal automatik (MAPS) bertaraf premier serta paling moden di Malaysia dengan kerjasama dan kepakaran teknologi dari Jepun, laporan Harian Metro.

Menurut CEO Kumpulan MAIP, Datuk Seri Dr Muhammad Isa Kasim, menara setinggi 24 tingkat yang terletak di Jalan Tun Abdul Razak ini didirikan di atas tanah berkeluasan 0.4 hektar dan mampu memuatkan 199 tempat letak kereta. Ia menggunakan lif untuk membantu meletak kenderaan di tapak yang telah ditetapkan selepas pembayaran dibuat di mesin yang disediakan.

“Kami bekerjasama dengan Nissei Build Kogyo Co Ltd bagi membina menara tempat letak kereta yang berkonsepkan mesra pelanggan dan menepati kehendak pengguna. Menara ini menggunakan teknologi Jepun iaitu Sistem Parkir Bertingkat Berintegrasi yang membabitkan perkhidmatan valet, parkir bulanan dan parkir premium,” ujarnya dalam majlis pelancaran MAPS semalam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required