Elakkan kemalangan dengan kereta polis – Zahid

Elakkan kemalangan dengan kereta polis – Zahid

Orang awam dinasihati supaya elak daripada terlibat kemalangan jalan raya dengan kereta polis kerana ia akan menyukarkan untuk membuat tuntutan ganti rugi, biar pun ia berpunca daripada polis terbabit, ujar Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Menurutnya, ini adalah kerana kereta polis tidak dilengkapi dengan perlindungan isnurans dan mana-mana pihak ketiga yang terlibat dalam kemalangan terbabit perlu berurusan dengan penasihat guaman dalam jabatan polis untuk tujuan siasatan lanjut, laporan The Sun.

Ahmad Zahid turut mendedahkan, terdapat kira-kira 22,000 kenderaan polis di seluruh Malaysia dan kesemuanya “tidak dilindungi oleh insurans”.

“Polis tidak akan membayar sebarang ganti rugi atau kos membaikpulih kenderaan pihak ketiga sekiranya mereka terlibat dengan kemalangan jalan raya. Walau bagaimanapun, sebarang ganti rugi yang relevan boleh dituntut kepada pihak kerajaan,” ujarnya dalam kenyataan bertulis bagi menjawab pertanyaan Teo Nie Ching (DAP-Kulai) pada 24 Oktober lalu.

Katanya lagu, ini adalah berdasarkan prosedur yang terkandung dalam Perbendaharaan Pekeliling WP 4.2 mengenai kemalangan jalan raya yang membabitkan kenderaan milik kerajaan.

Sebelum ini,Teo mengemukakan pertanyaan kepada menteri terbabit mengenai jumlah kenderaan polis yang tidak dilengkapi insurans dan bagaimana pihak polis membayar gantirugi atau kos baikpulih sekiranya terlibat dalam kemalangan.

“Setiap kemalangan yang membabitkan kenderaan kerajaan perlu dirujuk kepada penasihat guaman untuk mengkaji kebarangkalian untuk kerajaan membayar ganti rugi disebabkan kemalangan terbabit,” ujarnya lagi.

Menurut Ahmad Zahid lagi, penasihat guaman akan mengambil tindakan munasabah bagu menyelesaikan tuntutan atau membuat aturan pembayaran untuk pihak ketiga.

“Jika punca kemalangan tersebut daripada pihak ketiga, pampasan akan diambil melalui peguam negara dan wang tersebut akan dikreditkan sebagai hasil kerajaan,” kata Ahmad Zahid lagi.

Bagi semua kos baikpulih atau penyelenggaraan, pihak polis akan menggunakan peruntukan yang diberikan kepada jabatan terbabit.

Menurut pekeliling, sekiranya kenderaan milik kerajaan terlibat dengan kemalangan jalan raya, pemandu kenderaan terbabit perlu memberikan laporan terperinci secara bertulis kepada ketua jabatan selepas membuat laporan polis dalam tempoh 24 jam selepas berlakunya insiden.

Walau bagaimana pun, perkara ini tidak digunapakai oleh pemandu yang dilantik secara peribadi oleh mana-mana pegawai kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required