Honda Motor Co Ltd yakin dengan kredibiliti HMSB – Malaysia menduduki tangga ke-9 dalam pasaran global

Honda Motor Co Ltd yakin dengan kredibiliti HMSB – Malaysia menduduki tangga ke-9 dalam pasaran global

Kunjungan ke Tokyo, Jepun, pada minggu lalu turut memberi peluang kepada kami untuk menemubual secara eksklusif dengan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Honda Motor Co Ltd (HMC), Takahiro Hachigo. Temubual selama setengah jam itu turut disertai media dari Taiwan dan New Zealand, berlangsung di ibu pejabat HMC di Aoyama, Tokyo.

Turut sama dalam temubual tersebut ialah Shinji Aoyama selaka Ketua Pegawai, Operasi Serantau (Asia & Ocenia) Honda Motor Co Ltd, merangkap Presiden dan CEO, Asian Honda Motor Co. Ltd.

Menurut Hachigo, Malaysia merupakan antara pasaran paling penting di peringkat global bagi Honda. Di mana Malaysia menerusi Honda Malaysia Sdn Bhd (HMSB) telah berjaya menduduki tangga ke-sembilan pasaran dunia bagi jenama tersebut bagi sembilan bulan pertama tahun 2017.

Honda Motor Co Ltd yakin dengan kredibiliti HMSB – Malaysia menduduki tangga ke-9 dalam pasaran global

Di mana dalam tempoh Januari hingga September tahun ini, HMSB berjaya menjual 78,742 unit kenderaan iaitu sebanyak 36.1% bahagian pasaran. Pada September tahun ini pula, sebanyak 7,906 unit kenderaan dijual atau 19.2%, sekaligus meletakkan Malaysia menduduki tangga pertama dalam jualan Honda di peringkat global.

Pada Februari lalu, HMSB telah mengumumkan sasaran jualan sebanyak 100,000 unit bagi tahun 2017, dan nampak gayanya bakal mencecah jumlah tersebut tidak lama lagi. Sekaligus mengulangi kejayaan yang sama yang pernah dicatatkan pada tahun kewangan (1 April 2016 hingga 31 Mac 2017).

Honda Motor Co Ltd yakin dengan kredibiliti HMSB – Malaysia menduduki tangga ke-9 dalam pasaran global

“Jadi bagi saya, prestasi Honda di Malaysia sangat baik dan memberangsangkan, sebab itu Malaysia sangat penting bagi kami,” ujar Hachigo.

Selain Malaysia, ada lagi dua negara Asean yang berjaya menduduki 10 tangga teratas bagi pasaran global buat Honda. Di mana Thailand menduduki tangga ke-lapan, Indonesia di tangga ke-lima iaitu di belakang Kanada dan Jepun (masing-masing di tangga ke-empat dan ketiga).

Bukanlah menjadi satu kejutan apabila dimaklumkan Amerika Syarikat dan China menduduki tangga teratas dalam pasaran global, manakala India pula di tangga ke-enam, sekaligus menjadi pasaran jualan terunggul di rantau Asia-Ocenia. Sementara Brazil di tangga ke-tujuh dan Mexico di tangga ke-sepuluh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required