Yamaha MT-09 SP diperkenalkan, MT-07 diperbaharui

Yamaha MT-09 SP diperkenalkan, MT-07 diperbaharui

Pengeluar Jepun tidak terkecuali memberi impak semasa pameran EICMA 2017, dan Yamaha telah meunjukkan barisan model tahun 2018 mereka, yang termasuk MT-09 SP dan MT-07 yang diperbaharui. Model MT adalah antara model penting bagi Yamaha di pasaran global dan menunjukkan penerimaan baik hasil pakej motosikal serta harga yang menarik.

Seperti yang dijangka dengan melihat kepada nama modelnya, MT-09 SP adalah versi MT-09 yang lebih berprestasi, di mana suspensinya dinaik taraf dengan unit fork boleh laras di bahagian hadapan dan monoshock Ohlins yang boleh dilaras secara elektronik di bahagian belakang. Sama seperti sebelum ini, penukar gear Quick Shift System (QSS) juga didatangkan sekali untuk melengkapi kotak gear enam kelajuan serta klac assist/slipper padanya.

Enjin MT-09 SP ini masih sama seperti model standard iaitu unit tiga silinder 847 cc dengan sistem DOHC dan penyejukan cecair, dengan kuasa sebanyak 115 PS pada 10,000 rpm dan 87.5 Nm tork pada 8,500 rpm. Enjin ini juga menerima penarafan Euro 4 dan pengguna boleh memilih tiga mod penyampaian kuasa, berserta Traction Control System dan ABS.

Untuk menyamakan spesifikasi premium motosikal ini, ia didatangkan dengan pilihan warna unik iaitu Silver Blu Carbon, yang mendapat inspirasi daripada model MT-10 SP, manakala rim pula diwarnakan biru bersama grafik khas SP, tempat duduk jahitan biru dan panel paparan serta butang kawalan berwarna gelap.

Bagi MT-07, pembaharuan yang dibuat untuk model 2018 juga melibatkan bahagian suspensi, tetapi ia tidaklah begitu premium seperti MT-09 SP. Fork hadapan MT-07 2018 dijadikan lebih sporty, manakala monoshock belakang pula kini lantunannya boleh dilaras.

Karekter yang dibawa pada rekaannya masih lagi sama, tetapi ia kini diterapkan dengan pengaruh daripada MT-09. Turut diperbaharui adalah tempat duduk, seterusnya memberikan posisi tunggangan yang lebih baik. Bahagian lain masih lagi sama termasuk enjin dua silinder 689 cc berkuasa 74.8 PS/ 68 Nm dan padanan kotak gear enam kelajuan. Warna yang ditawarkan untuk model baru ini adalah Night Fluo, Tech Black dan Yamaha Blue.

GALERI: Yamaha MT-09 SP 2018


GALERI: Yamaha MT-07 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required