5,083 kematian akibat kemalangan jalan raya dicatat dari tempoh Januari hingga September 2017 – PDRM

5,083 kematian akibat kemalangan jalan raya dicatat dari tempoh Januari hingga September 2017 – PDRM

Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman telah mengumumkan statistik kematian akibat kemalangan jalan raya yang berlaku dalam tempoh Januari hingga September 2017, iaitu melibatkan 5,083 kematian.

Menurut Pengarah JSPT, SAC Sharul Othman Mansor, daripada jumlah itu, sebanyak 1,077 kematian akibat kemalangan jalan raya direkodkan melibatkan pelajar sekolah berusia di antara 6 hingga 20 tahun diikuti jumlah golongan tersebut yang cedera parah seramai 1,150 orang dan 1,675 orang cedera ringan, Bernama.

Selain itu, dalam tempoh sama kematian akibat kemalangan jalan raya melibatkan penunggang motosikal berumur 16 hingga 25 tahun adalah tertinggi direkodkan iaitu sebanyak 1,043 kes daripada 3,232 kes.

“Penunggang dan pembonceng motosikal masih lagi menjadi kumpulan pengguna jalan raya yang paling terdedah dan paling berisiko tinggi terlibat dalam kes kemalangan jalan raya di negara ini,”katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kempen Keselamatan Jalan Raya dan Pencegahan Jenayah di Melaka baru-baru ini.

5,083 kematian akibat kemalangan jalan raya dicatat dari tempoh Januari hingga September 2017 – PDRM

Katanya lagi, golongan penunggang dan pembonceng motosikal merupakan golongan yang tertinggi berisiko kemalangan kerana kebanyakan mereka sering mengabaikan isyarat lalu lintas dan aspek keselamatan yang lain.

Di mana dalam tempoh sama, sebanyak 764 tangkapan dilakukan menerusi 2,795 operasi membanteras lumba haram melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal. Daripada jumlah itu, seramai 369 orang merupakan penunggang dan pembonceng motosikal berusia 16 hingga 20 tahun, sebanyak 275 orang berusia 21 hingga 25 tahun, seramai 87 orang berusia kurang daripada 15 tahun, seramai 30 orang berusia 26 hingga 30 tahun dan tiga orang berusia lebih daripada 31 tahun.

“Kesemua mereka ini didakwa mengikut Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana menunggang secara berbahaya bukan sahaja pada diri sendiri tetapi juga kepada pengguna jalan raya yang lain,”katanya.

Beliau berkata berdasarkan situasi itu, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) melalui JSPT giat menganjurkan kempen keselamatan jalan raya dan pencegahan jenayah di bawah pelan Tindakan Inisitif Strategi Lautan Biru Kebangsaan dengan institusi pengajian tinggi di negara ini bagi meningkatkan kesedaran dan aspek keselamatan jalan raya dalam kalangan generasi muda.

Program berkenaan mempunyai empat objektif utama termasuk memberi pembelajaran mengenaik teknik dan kemahiran menunggang motosikal secara berhemah serta memberi pengetahuan dan kesedaran melalui ceramah pencegahan jenayah, dadah, kempen keselamatan jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required