Projek LRT Sarawak jangka akan dimulakan pada 2019

Projek LRT Sarawak jangka akan dimulakan pada 2019

Bergantung kepada kajian awal yang dilakukan, pembinaan projek LRT di Sarawak boleh dimulakan pada 2019 seperti dilaporkan oleh The Borneo Post. Belanjawan kerajaan negeri yang dibentangkan pada Rabu, menyediakan peruntukan untuk kajian berkenaan dijalankan, yang mengambil masa setahun untuk disiapkan, seperti dinyatakan oleh Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg.

Kajian awal itu merangkumi laluan yang dicadangkan, kedaan tanah dan sumber tenaga, sementara pembangunan berperingkat sistem LRT berkenaan akan menjadi pemangkin pertumbuhan ekonomi di kawasan terlibat sekitar Kuching.

Beliau turut menambah, kawasan liputan berkenaan juga boleh diperluas, melibatkan kawasan Bako, Damai, Lundu, Bau dan Serian serta Kota Samarahan dan Padawan. “Jika kerajaan Brookes dahulu mampu membina laluan keretapi pertama dari Kuching ke Batu 10 dahulu, kita tentulah boleh melakukan lebih daripada itu kini,” tambah beliau.

Perkhidmatan LRT yang dicadangkan itu dijangka akan menggunakan tren elektrik memandangkan negeri berkenaan memiliki janaan eletrik yang besar oleh tiga stesen ketika ini; di Batang Ai, Bakun dan Murum. Stesen janakuasa keempat yang sedang di bina di Baleh juga dijangka akan menghasilkan 1,400 MW tenaga sebaik sahaja ia siap pada 2025 nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required