Bagi menambahkan debaran di dada para pengikutnya, Subaru telah menyiarkan satu lagi imej iklan acah atau pun teaser yang menunjukkan konfigurasi penuh SUV tujuh-tempat duduk Ascent ini. Ia juga menjadikanya sebagai SUV terbesar bagi jenama tersebut ketika dilancarkan kelak. Konsep originalnya memiliki panjang kesuluruhan mencecah lima meter.

SUV tiga-barisan tempat duduk ini akan dibina dengan menggunakan Subaru Global Platform. Model konsepnya berukuran 5,050 mm panjang, 1,989 mm lebar, 1,839 mm tinggi dengan jarak roda 2,972 mm, yang mana ia kelihatan hampir menyamai model produksinya.Ia adalah lebih kurang sama besar seperti Audi Q7 generasi kedua, namun Subaru berkata Ascent merupakan SUV “saiz-keluarga, versatil dan berkaliber” memberikan gambaran ia memiliki dimensi yang lebih kurang sama untuk model produksinya.

Ascent dijangka bakal dijanakan oleh enjin boxer pengecas turbo dan suntikan terus, dengan padanan sistem pacuan semua-roda. SUV bersaiz besar ini bakal diproduksi di Lafayette, Indiana.

Imej teaser tersebut menunjukkan persamaan dengan apa yang ditampilkan pada model konsep (gambar di atas). Kelihatan lampu utama dengan lampu nyalaan siang berbentuk-C, gerbang roda yang tegap, rel bumbung dan spoiler belakang yang lebih besar.

Sebelum ini, Subaru telah pernah menyebarkan beberapa imej teaser termasuk menampilkan pelindung aluminium bagi boot lip dan logo Ascent. Walau bagaimana pun, kemungkinan besar, roda aloi dwi-tona 21-inci yang ada pada model konsep mungkin tidak akan ditampilkan pada model produksi.

Ia dijadual akan diperkenalkan di Los Angeles Auto Show pada 28 November ini. Sebelum ini, Ascent pernah dipertontonkan buat pertama kalinya dalam bentuk model konsep di New York International Auto Show lalu, iaitu pengganti bagi Tribeca.