BMW Malaysia prebiu X2 baharu – sDrive20i bakal tiba

BMW Malaysia telah menguar-uarkan berita mengenai model X2 baharu yang bakal dibawa masuk ke pasaran tempatan tidak lama lagi. Menariknya, kita bakal menerima X2 bagi model sDrive20i, dengan kulit Dakota berwarna Magma Red baharu.

F39 X2 bakal tiba di sini tidak lama lagi, selepas diperkenalkan di peringkat global pada hujung Oktober lalu. Ini merupakan model pertama X2 yang berdasarkan versi sporty bagi F48 X1, yang bakal menyertai barisan SUV coupe seperti X4 dan X6. Namun tidak seperti dua model tersebut yang lebih besar berbanding model SUV biasa X3 dan X5, bagi X2 ini juga kelihatan berkongsi sedikit gaya daripada X1. Malah BMW turut menggambarkannya sebagai model kendiri baharu.

Dua elemen signifikan bakal ditampilkan iaitu gril ‘kidney’ BMW trapezoid yang dipertingkatkan dan juga kekemasan M Sport X baharu. Di mana grilnya telah diposisikan sedikit ke atas, dan lebih lebar dari atas ke bawah, sementara pakej unik gabungan dengan elemen rekaan daripada barisan BMW M dan X.

Klik untuk besarkan

Dibangunkan di bawah pakej luaran M Sport biasa, kekemasan M Sport X turut menerima elemen rekaan tambahan dengan Frozen Grey termasuk bampar hadapan bawah, balutan gerbang roda dan skirt sisi serta tirai hiasan di belakang. Di dalamnya, upholstery Alcantara dan gentian-mikro dengan jahitan kontras berwarna kuning menjadi pilihan. Itulah keunikan bagi X2, yang boleh digambarkan setakat ini.

Walau bagaimana pun, M Sport biasa masih kekal menjadi gaya yang lebih sporty, termasuk kekemasan gerbang roda dengan warna badan dan elemen Dark Shadow (kelabu) pada bampar hadapan, bilah sisi bawah dan peresap belakang. Versi asas pula menerima lebih sentuhan SUV, dengan saduran hitam di sekelilingnya. Malah ketinggiannya juga lebih 10 mm, tanpa merendahkan suspensi M Sport.

Semua model turut menerima simbol bulat BMW yang ditempatkan di tiang-C, dan juga di bahagian belakangnya. Ia juga sama seperti yang boleh dilihat menerusi BMW coupe termasuk 2000 CS dan 3.0 CSL.

BMW Malaysia prebiu X2 baharu – sDrive20i bakal tiba

Bentuk X2 juga pastinya menjadi tarikan, biar pun bahagian belakangnya tidaklah landai seperti X4 dan X6, namun ia memiliki “garisan bumbung dengan gaya-coupe serta grafik tingkap yang menarik”. Malah ia juga nampak pendek dan tujuh sentimeter lebih rendah berbanding X1.

Di dalamnya, X2 juga berkongsi binaan kejuruteraan seperti papan pemuka X1. Namun ia memang cukup bergaya, dengan penampilkan konsol tengah dan beberapa penampilan premium termasuk jahitan kontras dan material yang digunakan (Sensatec, gentian-mikro dan Alcantara). Bahagian but masih kekal seluas 470 liter.

Dibina dengan platform BMW UKL pacuan roda-hadapan, ia turut memiliki jarak roda yang sama seperti X1 (2,670 mm). Tiga pilihan enjin bakal ditawarkan iaitu sDrive20i, xDrive20d dan xDrive25d – dengan lebih varian yang bakal ditambah pada tahun hadapan termasuk sDrive18i tiga-silinder.

Bagi X2 sDrive20i, yang bakal diterima pasaran Malaysia kelak, dijanakan oleh enjin 2.0 liter turbo dengan kuasa 192 hp dan tork 280 Nm, yang menyalurkan kuasanya ke roda hadapan menerusi transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan. Ia mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam 7.7 saat, dengan penggunaan bahan api kombinasi dianggarkan 5.9 liter setiap 100 km.

Selain itu, varian diesel pula bakal menerima pacuan semua-roda secara standard, dipadankan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan. Kedua-dua varian xDrive20d dan xDrive25d turut berkongsi unit 2.0 liter turbodiesel, yang ditala bagi masing-masing mendapatkan 190 hp/400 Nm (0-100 km/j dalam 7.7 saat, 4.6 l/100 km) dan 231 hp/450 Nm (6.7 saat, 5.1 l/100 km).

BMW X2 ini juga bakal dilengkapi dengan BMW ConnectedDrive dan sistem keselamatan aktif. Ini termasuklah Apple CarPlay tanpa wayar, High Beam Assist, City Braking, Active Cruise Control dan Traffic Jam Assistant.

GALERI: F39 BMW X2 xDrive20d M Sport X

GALERI: F39 BMW X2 sDrive20i M Sport

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required