Op Saman Tertunggak Warganegara Asing di Johor Bahru catat 2,023 saman trafik berjaya diselesaikan

Op Saman Tertunggak Warganegara Asing di Johor Bahru catat 2,023 saman trafik berjaya diselesaikan

Bagi mengesan dan menyelesaikan masalah tunggakan saman trafik di kalangan warga asing, Op Saman Tertunggak Warganegara Asing (OSTWA) telah dilaksanakan di Johor bermula Jumaat lalu.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman SAC Sharul Othman Mansor, OSTWA telah memasuki siri ke-empat di Johor membabitkan Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Pandan Lebuhraya EDL, R&R Gelang patah dan Kilometer 3 Jalan Tebrau, laporan Bernama.

Untuk siri tersebut, Sharul berkata, sebanyak 2,023 saman atas pelbagai kesalahan trafik diselesaikan. Ini termasuklah 1,606 saman yang dijelaskan membabitkan warganegara Singapura manakala selebihnya 417 saman membabitkan warga tempatan

“Sepanjang operasi ini, sebanyak 470 saman baharu dikeluarkan membabitkan pelbagai kesalahan serta membuat dua tangkapan terhadap lelaki dan wanita warga tempatan mengikut Seksyen 108 Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya kepada pemberita pada hari terakhir operasi ini semalam.

Menurut beliau, dua tangkapan itu melibatkan kesalahan menggunakan cukai jalan palsu dan nombor pendaftaran palsu dalam operasi sekatan di Jalan Tebrau.

Op Saman Tertunggak Warganegara Asing di Johor Bahru catat 2,023 saman trafik berjaya diselesaikan

Sharul berkata OSTWA itu menggunakan dua peranti khas yang dikenali ‘Mobile Compound Online Payment System’ (MCOPS) dan kamera ‘Intelligent Compound Online Payment System’ (ICOPS) untuk menyemak dan mengesan saman tertunggak warga asing secara automatik.

Beliau berkata, kesalahan yang paling banyak dilakukan pemandu warga asing adalah memandu melebihi had laju yang dibenarkan.

Dari tempoh 2014 hingga semalam, sebanyak 81,708 saman direkodkan yang membabitkan warga asing di seluruh negara yang mana 50,616 saman membabitkan warga Singapura dengan pelbagai kesalahan trafik.

Sharul Othman berkata, daripada jumlah itu, 20,651 saman yang sudah dijelaskan termasuk 13,110 yang membabitkan warga Singapura.

Katanya, OSTWA sudah dilaksanakan sebanyak empat kali di Johor dan turut dijalankan di Perlis, Kedah, Kelantan dan Sarawak yang membabitkan sempadan atau pintu keluar masuk warga asing ke negara ini.

Operasi itu juga menjadi antara langkah persediaan kepada warga Singapura untuk menjelaskan semua saman tertunggak sebelum pelaksanaan sistem Permit Masuk Kenderaan (VEP) mulai Januari tahun depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required