Warga Singapura boleh menyemak dan membayar saman trafik di 900 kiosk PDRM atau dalam talian

Warga Singapura boleh menyemak dan membayar saman trafik di 900 kiosk PDRM atau dalam talian

Semalam Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman SAC Sharul Othman Mansor mendedahkan setakat ini sebanyak 37,506 saman trafik tertunggak membabitkan warga Singapura iaitu mencatatkan jumlah saman kenderaan asing tertinggi selepas Thailand, Brunei dan Indonesia sejak 2014.

Beliau berkata menerusi Op Saman Tertunggak Warganegara Asing (OSTWA) yang dijalankan sejak 2014, ia merekodkan sebanyak 61,057 saman tertunggak membabitkan warga asing atas pelbagai kesalahan daripada jumlah keseluruhan 81,708 saman yang dikeluarkan. OSTWA menggunakan dua peranti khas yang dikenali sebagai Mobile Compound Online Payment System (MCOPS) dan kamera Intelligent Compound Online Payment System (ICOPS) untuk menyemak dan mengesan saman tertunggak warga asing secara automatik.

“Daripada jumlah itu hampir 60% adalah saman melibatkan pengguna jalan raya dari Singapura dan kesalahan terbanyak melibatkan kes memandu lebih had laju,” katanya.

Warga Singapura boleh menyemak dan membayar saman trafik di 900 kiosk PDRM atau dalam talian

Kini, warganegara Singapura tiada alasan untuk tidak membayar saman trafik tersebut (mungkin ada yang memberi alasan tidak tahu dan sebagainya), kerana mereka boleh menyemak dan membayar saman trafik tersebut di 900 kiosk yang telah disediakan di negara tersebut selain boleh melakukannya secara dalam talian.

“Pembayaran saman trafik boleh dibuat di 900 kiosk yang telah Polis Diraja Malaysia (PDRM) sediakan di Singapura selain mereka boleh membuat bayaran secara dalam talian. Tidak ada alasan tiada kemudahan atau tempat untuk membuat pembayaran saman di Singapura, termasuk tidak ada keperluan untuk PDRM membuka kaunter khas di Kedutaan Malaysia di Singapura atau negara sempadan lain setakat ini,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Selain itu pengguna kenderaan dari negara jiran itu juga boleh membayar saman trafik di beberapa lokasi di Johor seperti di Johor Premium Outlets selain di pusat rehat dan rawat (R&R} Gelang Patah.

Dalam masa yang sama, beliau juga memaklumkan pihak PDRM tiada ada kuasa untuk menyekat kemasukan kenderaan dan warga asing yang masih gagal membayar saman trafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required