Jalan Pintas Rawang telah mula dibuka pada lalu lintas

Jalan Pintas Rawang telah mula dibuka pada lalu lintas

Jalan Pintas Rawang daerah Gombak (Rawang Bypass) sepanjang 9 kilometer telah pun mula dibuka kepada lalu lintas mulai 6 pagi hari ini. Dengan kos pembinaan berjumlah RM628 juta yang menggunakan teknologi dari Eropah, projek yang siap sepenuhnya pada 21 November lalu ini, berketinggian 58.2 meter dari aras tanah dan merupakan struktur jalan yang tertinggi di Malaysia.

Majlis perasmiannya juga telah disempurnakan oleh Menteri Kerja Raya Datuk Seri Haji Fadillah Yusof dengan diiring Dato’ P. Kamalanathan a/l P. Panchanathan, Timbalan Menteri Pendidikan merangkap Ahli Parlimen Hulu Selangor, Dato’ Sri Zohari Bin Haji Akob dan Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya, Dato’ Sri Ir. Dr. Roslan bin Md Taha yang turut berlangsung pagi semalam.

Pembinaan Projek Jalan Pintas Rawang ini telah bermula pada 16 Julai 2005 secara berperingkat dan melibatkan pembinaan jalan pintas jajaran baru dua lorong dua hala sepanjang 9 km serta kerja menaiktaraf Jalan Persekutuan FT001 sepanjang 12.5 km.

Demi pemeliharaan rezab Hutan Kanching yang juga merupakan Taman Warisan Negeri Selangor, jajaran asal ini telah dikaji semula pada tahun 2006 dan diteruskan dengan pembinaan struktur bertingkat (elevated structure) sepanjang 2.7 km bagi mengurangkan penerokaan hutan. Bukan itu sahaja, biar pun merentasi kawasan hutan terpelihara di bawahnya, pembinaan projek ini dikatakan tidak mengancam spesis pokok unik iaitu ‘Giam Kanching’ yang hanya terdapat di kawasan tersebut.

Konsep rekabentuk projek ini adalah mengunakan Movable Scaffolding System (MSS) atau sistem perancah bergerak yang mana pertama kalinya dilaksanakan di Malaysia. Kaedah ini dapat mempercepatkan pembinaan tanpa menjejaskan alam sekitar. Di samping itu, penggunaan tiang berkembar (double column piers) dengan rasuk pengikat (tie-beam) dipilih bagi mengurangkan saiz tetopi cerucuk dan impak kepada kawasan hutan.

Projek ini juga menggunakan kaedah penanaman cerucuk secara hand Dug Caisson Pile iaitu pengorekan lubang cerucuk menggunakan tenaga manusia bagi mengelakkan pencemaran bunyi serta meminimumkan kesan negatif kepada flora dan fauna di sepanjang jajaran.

Jabatan Kerja Raya (JKR) berkata, pembukaan Jalan Pintas Rawang ini mampu mengatasi kesesakan lalulintas yang sering berlaku di Jalan Persekutuan 1 (arah ke Bandar Rawang) dan di Bandar Rawang. Bahkan ia juga boleh memendekkan masa perjalanan dari Utara ke Kuala Lumpur pada waktu puncak daripada dua jam kepada 30 minit, selain meningkatkan pertumbuhan pembangunan di Rawang, Serendah, Batang Kali sehingga Tanjung Malim.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required