Volvo siar video kesedaran keselamatan kanak-kanak di dalam kereta; bersama Volvo Trucks dan Kidzania

Dalam usaha mendidik masyarakat tentang kepentingan keselamatan kanak-kanak di dalam kereta, Volvo Car Malaysia (VCM) telah menyiarkan video baharunya mengenai isu tersebut. Menerusi video berkenaan, pengeluar yang terkenal sebagai peneraju dalam teknologi keselamatan automotif itu menerangkan secara spesifik bagaimana kanak-kanak perlu memakai tali pinggang keselamatan mereka dengan betul.

Walaupun kereta moden kini dibina dengan sistem keselamatan yang begitu canggih, perlu diingatkan sistem-sistem berkenaan direka untuk melindungi orang dewasa, manakala untuk kanak-kanak (kerana saiz mereka yang kecil serta belum cukup tinggi), peralatan tambahan yang betul seperti kerusi keselamatan kanak-kanak atau kerusi peninggi (booster seat) perlu digunakan.

Pada peringkat global, Volvo mensasarkan tiada kecederaan serius atau kematian yang akan dicatatkan dalam model-model baharunya menjelang 2020 dengan bantuan teknologi keselamatan terkini dari mereka. Namun, sasaran berkenaan hanya mampu dicapai sekiranya kesemua pemandu dan penumpang mengenakan tali pinggang keledar sekiranya mahu kesemua sistem berkenaan berfungsi sepenuhnya.

Jadi, selain dari menerangkan bagaimana kedudukan yang paling selamat untuk kanak-kanak di dalam kereta, video ini juga mendidik kanak-kanak untuk mendisiplinkan diri mereka tentang keselamatan orang sekeliling termasuk menegur Ibu bapa sekiranya mereka mengabaikan pemakaian tali pinggang keledar.

VCM menyiarkan video ini pada masa sekarang memandangkan musim cuti perayaan yang semakin hampir – sudah menjadi lumrah di Malaysia jumlah kemalangan akan meningkat pada tempoh berkenaan. Syarikat tersebut tidak bergerak sendirian dalam usaha ini di mana mereka turut bekerjasama dengan Volvo Malaysia (pengedar trak Volvo di Malaysia).

Antara langkah yang dijalankan untuk meluaskan kempen kesedaran ini termasuk mewujudkan “pengedar” Volvo di dalam taman tema Kidzania yang terletak di Mutiara Damansara, serta menjalankan road show berkenaan keselamatan jalan raya di sekolah-sekolah terpilih.

Volvo siar video kesedaran keselamatan kanak-kanak di dalam kereta; bersama Volvo Trucks dan Kidzania

“Saya percaya bahawa setiap Ibu bapa mahu melindungi anak mereka sebaik yang mungkin tetapi banyak salah faham yang wujud berkenaan perkara yang mereka anggap selamat,” kata pengarah urusan VCM Lenart Stegland. “Kempen keselamatan kami mensasarkan untuk mendidik Ibu bapa dengan lebih baik serta menyemai tabiat keselamatan yang bagus pada kanak-kanak.”

VCM turut menerbitkan Manual Keselamatan Kanak-kanak dan Kereta yang diberikan kepada orang awam yang boleh dimuat turun di laman web rasmi mereka. Manual yang telah pun memenangi anugerah tersebut direka bagi membolehkan Ibu bapa tahu dengan lebih lanjut berkenaan keselamatan kanak-kanak di dalam kereta termasuk isu berkenaan perbezaan antara tempat duduk kanak-kanak menghadap kebelakang dan kehadapan, serta keselamatan wanita hamil dan kandungannya.

“Kami harap manual ini akan menyediakan informasi yang cukup untuk ibu bapa dan menjawab semua persoalan yang mungkin bermain di fikiran mereka berkenaan keselamatan kanak-kanak di dalam kereta, seperti di mana tempat terbaik mereka di dalam kereta, atau sama ada tali pinggang keselamatan akan memberikan kemudaratan atau tidak terhadap bakal-bakal ibu,” tambah Stegland.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required