HSR Singapura-KL: Cadangan empat perjalanan bagi setiap sejam, dijangka mula beroperasi tahun 2026

HSR Singapura-KL: Cadangan empat perjalanan bagi setiap sejam, dijangka mula beroperasi tahun 2026

Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (KL-SG HSR), yang dijangka beroperasi pada tahun 2026, dicadangkan empat perjalanan bagi setiap jam untuk untuk tempoh kekerapan jadual trennya.

Menurut Pengarah Komersial MyHSR Corp, Tonny Yeap, dua perjalanan adalah bagi laluan antarabangsa Kuala Lumpur- Singapura dan Singapura-Kuala Lumpur tanpa henti, manakala dua lagi membabitkan perjalanan domestik Kuala Lumpur-Iskandar Puteri, Johor serta sebaliknya, laporan Berita Harian.

Katanya lagi, bagi perjalanan laluan antarabangsa, ia mengambil masa selama 90 minit, manakala domestik antara Kuala Lumpur ke Iskandar Puteri pula dianggarkan satu jam 50 minit. Selain itu, penumpang laluan domestik boleh menaiki kereta api ulang-alik dari Iskandar Puteri ke Singapura yang mengambil masa 15 minit.

“Secara tidak langsung, dengan menggunakan HSR, dapat menjimatkan masa antara 48-60% berbanding memandu kenderaan sendiri,” katanya pada sesi taklimat bersama media mengenai projek KL-SG HSR hari ini.

Seperti yang dimaklumkan sebelum ini, KL-SG HSR mempunyai lapan stesen iaitu di Bandar Malaysia, Bangi-Putrajaya, Seremban, Melaka, Muar, Batu Pahat, Iskandar Puteri, selain Jurong East di Singapura.

Di mana jajaran landasan di Negeri Sembilan membabitkan laluan sepanjang 52 kilometer, manakala stesen HSR di Labu di sini, akan dibina dengan reka bentuk menarik diinspirasikan daripada Istana Besar Seri Menanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required