Honda sambut ulang tahun ke-60 dan pengeluaran 5 juta motosikal di M’sia – mula dengan 50 Honda Cub

Honda sambut ulang tahun ke-60 dan pengeluaran 5 juta motosikal di M’sia – mula dengan 50 Honda Cub

Pengeluar dan pengedar motosikal Honda di Malaysia iaitu Boon Siew Honda Sdn Bhd (BSH) telah mengadakan sambutan ulang tahun ke-60 dan pengeluaran yang mencecah 5 juta buah motosikal. Ini adalah satu pencapaian yang cukup dibanggakan syarikat itu, yang sebelum ini memulakan perniagaan di Malaysia pada tahun 1957 di Pitt Street, Pulau Pinang.

Pada masa itu, mereka cuma memulakan perniagaan dengan penjualan 50 buah motosikal import Honda Cub, dan pada tahun 1969 barulah satu persefahaman untuk mengeluarkan motosikal Honda di Malaysia dilakukan dengan Honda Motor Co Ltd. Pada tahun 1986, pengeluaran BSH sudah mencecah 1 juta unit. Pada tahun 2008, Oriental Holdings Berhad dan Honda Motor Co Ltd telah menubuhkan syarikat perkongsian bersama bernama Boon Siew Honda Sdn. Bhd.

Honda sambut ulang tahun ke-60 dan pengeluaran 5 juta motosikal di M’sia – mula dengan 50 Honda Cub

“Dalam masa lebih 60 tahun ini, Oriental Holdings Sdn Bhd telah membina hubungan yang rapat dengan Honda Motor dan kami telah menyatukan visi kami untuk menawarkan motosikal yang inovatif dan boleh dipercayai melalui perjanjian tersebut. Melalui kerjasama ini juga kami dapat melihat peningkatan ekonomi Malaysia,” kata pengerusi Boon Siew Honda, Datuk Seri Loh Cheng Yean.

“Terima kasih atas sokongan yang didapati daripada pelanggan kami di Malaysia, hasilnya Boon Siew Honda telah mencapai pengeluaran 5 juta unit motosikal di sini. Semangat pengasas syarikat ini yang ingin membantu orang ramai dalam kehidupan harian serta mengejar keseronokan menunggang telah diserap oleh semua pekerja dan kami berazam untuk terus memperkenalkan produk yang melebihi jangkaan pengguna,” kata pengarah urusan dan ketua pegawai eksekutif Boon Siew Honda, Nobuhide Nagata.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required