Kerajaan rancang hab pengangkutan awam di Putrajaya diberi penambahbaikan lebih bersepadu

Kerajaan rancang hab pengangkutan awam di Putrajaya diberi penambahbaikan lebih bersepadu

Kerajaan akan merancang untuk menambah baik sistem pengangkutan awam di Putrajaya supaya pusat pentadbiran kerajaan persekutuan itu memiliki hab pengangkutan awam darat bersepadu pada masa akan datang.

Menurut Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, perancangan itu akan turut mengambil kira cadangan untuk meningkatkan jumlah perkhidmatan bas ekspres dari seluruh semenanjung mahupun Singapura dan Thailand ke Putrajaya bagi menarik kemasukan pelawat daripada pelbagai destinasi, laporan Bernama.

“Selain itu cadangan mewujudkan perkhidmatan monorel dan trem di Putrajaya akan dikaji semula selepas ini supaya penduduk Putrajaya menjadikan pengangkutan awam sebagai pilihan. Ketika awal penubuhan Putrajaya, penduduknya hanya 15,000 namun kini sudah mencecah lebih 80,000. Oleh itu, beberapa perkara perlu dilihat semula untuk menambah baik sistem pengangkutan awam di Putrajaya,” ujar beliau yang juga merupakan anggota Parlimen Putrajaya.

Kenyataan itu diungkapkan selepas menyaksikan perjanjian pengambilalihan saham syarikat Pengangkutan Awam Putrajaya Travel & Tours (PAPTT) Sdn Bhd, di antara Putrajaya Leisures and Services (Pulse) Group Sdn Bhd dan Konsortium Bas Ekspres Semenanjung (M) (KBESM) Sdn Bhd.

Sebelum ini, kedua-dua pihak sudah menandatangani memorandum persefahaman pada Oktober lepas, dan GETS Global mengumumkan untuk memastikan 150 buah bas elektrik akan beroperasi di Putrajaya menjelang 2025 bagi menggantikan bas menggunakan gas asli (NGV) yang sedia ada.

Katanya lagi, beliau ingin melihat penggunaan bas elektrik di Putrajaya dapat dilaksanakan lebih awal dari 2025.

Selain itu, perbincangan akan diadakan untuk memperkenal perkhidmatan bas percuma di Putrajaya sebagaimana perkhidmatan GOKL di Kuala Lumpur selepas ini, katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required