Lebuhraya Senai-Desaru bakal dinaik taraf menjadi empat lorong – bagi mengelakkan trafik terus sesak

Lebuhraya Senai-Desaru bakal dinaik taraf menjadi empat lorong – bagi mengelakkan trafik terus sesak

Sebelum ini ada pengguna Lebuhraya Senai-Desaru (SDE) mengeluh dengan keadaan laluan terbabit yang hanya mempunyai dua lorong sahaja. Di mana laluan daripada susur keluar tol Cahaya Baharu, Masai menuju ke Bandar Penawar, dibina dengan laluan dua lorong dua hala sehingga ke tol Bandar Penawar.

Malahan ia seringkali mengundang kesesakan yang agak teruk biar pun pada mula pembinaannya dijangka kadar trafik di situ tidak begitu padat, namun sangkaan tersebut meleset sama sekali. Bukan itu sahaja, kemalangan jalan raya juga kerap kali dilaporkan di sana.

Perkara ini mendorong pihak kerajaan untuk meluluskan projek menaik taraf SDE iaitu membabitkan pembinaan 26 kilometer laluan dua lorong sedia ada kepada empat lorong dua hala bagi keselesaan pengguna, laporan Berita Harian.

Menurut Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof, kerja naik taraf itu kini di peringkat akhir kaji selidik dan memuktamadkan reka bentuk sebelum tender dibuka pada tahun hadapan. Walau bagaimana pun, beliau enggan mendedahkan nilai projek berkenaan.

“Kita (kementerian) juga sudah mendapatkan kelulusan secara prinsip dan ditenderkan untuk naik taraf SDE daripada dua lorong menjadi empat lorong dua hala. Perkara ini (naik taraf) akan ditender tahun hadapan dan dengan itu secara keseluruhan kawasan Pengerang dengan jaringan jalan rayanya dapat disiapkan dan tingkatkan aktiviti serta ekonomi setempat di sini,” katanya.

Beliau turut berkata, kerja naik taraf SDE yang disusuli pembinaan empat fasa jalan FT092 bernilai RM1.86 bilion akan memberi akses kepada penduduk, selain membantu pelaburan berimpak tinggi industri berasaskan eksport.

SDE sepanjang 77 kilometer menghubungkan Senai ke Bandar Penawar, Kota Tinggi mula dibuka kepada pengguna, pada Jun 2011.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required