SPAD tingkatkan penguatkuasaan mulai 22 Dis hingga 2 Jan – tangani isu pemandu langgar undang-undang

SPAD tingkatkan penguatkuasaan mulai 22 Dis hingga 2 Jan – tangani isu pemandu langgar undang-undang

Sempena dengan musim cuti persekolahan, sambutan perayaan Krismas dan Tahun Baharu 2018, pastinya ramai di antara kita yang mengambil cuti panjang. Jadi, bagi anda yang memandu, pastikan mengamalkan pemanduan yang selamat dan sentiasa berhati-hati di jalan raya. Dan bagi yang menaiki pengangkutan awam termasuk bas ekspres, kalau ada pemandu yang tidak mengamalkan pemanduan berhemah, segera laporkan perkara tersebut ke pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Dalam masa yang sama, SPAD akan melaksanakan operasi penguatkuasaan bersepadu 24 jam mulai 22 Disember ini hingga 2 Januari hadapan. Ia adalah sempena dengan musim cuti sekolah, Krismas dan Tahun Baharu 2018. laporan Bernama.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nancy Shukri, operasi tersebut akan melibatkan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Agensi Anti Dadah Kebangsaan dan pihak penguatkuasa Lebuhraya. Ia adalah bagi menangani isu pengendali pengangkutan awam dan pemandu yang melanggar undang-undang.

SPAD tingkatkan penguatkuasaan mulai 22 Dis hingga 2 Jan – tangani isu pemandu langgar undang-undang

Kataya lagi, antara tindakan diambil termasuklah melakukan operasi penyamaran, audit penguatkuasaan terhadap rekod Sistem Kedudukan Global (GPS) kenderaan, rondaan dan perangkap kelajuan serta pemantauan kamera litar bertutup (CCTV) di Pusat Operasi Lebuh Raya.

“Pegawai penguatkuasaan SPAD juga akan meronda lokasi-lokasi di pusat bandar serta terminal-terminal bas bagi memeriksa kaunter tiket dan dokumen, selain memantau dan mengambil tindakan terhadap aktiviti ulat tiket,” katanya kepada pihak pemberita, semalam.

Beliau berkata SPAD juga memberi peringatan kepada pengendali bas ekspres supaya mengutamakan keselamatan penumpang dan pengguna jalan raya melalui penekanan terhadap pematuhan Kod Amalan Industri SPAD selain mematuhi peraturan keselamatan setiap masa.

Katanya SPAD juga tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pengendali pengangkutan awam yang didapati cuai dalam pengurusan operasi mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required