Kawasaki anjur kursus tunggangan selamat pertama

Kawasaki anjur kursus tunggangan selamat pertama

Kawasaki Motors Malaysia Sdn Bhd (KMSB) buat pertama kalinya hari ini menganjurkan kursus tunggangan selamat (Kawasaki Safety & Responsible Riding Course, KSRR). Matlamat utamanya adalah untuk meningkatkan kesedaran terhadap tunggangan berhemah dalam kalangan penunggang motosikal dan pelanggan jenama itu.

Menurut Pengurus Besar dan Pengarah KMSB, Dato’ Jeffrey Lim, ini adalah anjuran julung kali bagi kursus seumpamanya. “Ia satu permulaan yang baik untuk kami. Selepas ini, kami mensasarkan untuk mengadakan program ini lebih kerap, mungkin dua atau tiga kali sebulan,” ujar beliau.

Bagi peringkat awal ini, peserta-peserta akan dipilih berdasarkan rekod pelanggan Kawasaki bersama pengedar mereka dan diberikan secara percuma, dengan tumpuan kepada pelanggan yang berada di Lembah Klang. “Bergerak ke hadapan, kami akan meluaskan lokasi penganjurannya ke kawasan lain di Malaysia,” tambah Jeffrey. Program ini turut melibatkan agensi-agensi kerajaan seperti JPJ, JKJR dan PDRM.

Kawasaki anjur kursus tunggangan selamat pertama

Lebih menarik, program ini dianjurkan dengan kerjasama dari KTEC Corporation Jepun, sebuah anak syarikat yang bernaung di bawah Kawasaki Heavy Industries Ltd; pelatih-pelatih yang terlibat di dalam program ini menerima latihan dan ditauliahkan oleh syarikat yang turut terlibat di dalam pembinaan model-model motosikal Kawasaki.

Berkaitan apa yang mendorong Kawasaki untuk mengambil langkah ini, statistik kemalangan dan kematian yang melibatkan motosikal di Malaysia yang sangat membimbangkan menjadi antara sebab utama. Bagi tempoh 10 tahun terakhir (2007-2010), jumlah keseluruhan kemalangan yang berlaku ialah 73,954, di mana 63% daripadanya (40,609) melibatkan penunggang motosikal.

Daripada jumlah itu pula, 80% daripada kemalangan motosikal yang berlaku disebabkan oleh kesilapan manusia. Program ini diharap dapat memberi manfaat kepada kemahiran penunggang serta menyumbang kepada tabiat trafik yang lebih baik dan selamat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required