GALERI: Mercedes-Benz A250 Sport kini dapat 218 hp

GALERI: Mercedes-Benz A250 Sport kini dapat 218 hp

September tahun lepas, kami telah membawakan kepada anda berita kenaikan harga Mercedes-Benz A 250 Sport, yang menjadi RM248,888 tidak termasuk insurans (tambahan RM10,000). Tiada perincian spesifikasi atau perubahan yang diberikan pada masa itu, tetapi apabila dilihat secara terperinci barulah ia dapat dilihat kini.

Pertamanya, enjin empat silinder turbo 2.0 liter M270 pada kenderaan ini akhirnya mampu menghasilkan 218 hp yang sepatutnya didapati waktu model facelift ini diperkenalkan. Pada mulanya Mercedes-Benz Malaysia mengurangkan kuasa tersebut kepada 211 hp, kerana kualiti minyak di Malaysia, tetapi sekarang nampaknya mereka sudah melakukan pelarasan dan kuasanya dapat ditingkatkan. Tork pula berada pada 350 Nm antara 1,200 hingga 4,000 rpm.

Transmisi klac berkembar 7G-DCT tujuh kelajuan pada kenderaan ini turut diberi konfigurasi yang lebih sporty seperti enjin dan pemetaan pendikitnya; bunyi enjin yang lebih sporty juga boleh kedengaran. Hasilnya, pecutan 0-100 km/j sekarang dapat dilakukan dalam masa 0.1 saat lebih pantas, iaitu pada 6.3 saat, tetapi laju maksimum masih lagi sama iaitu 240 km/j.

Turut diberi perubahan adalah pada bahagian casis, dengan A 250 Sport ini mendapat stereng sports sensitif kelajuan AMG, serta suspensi sport “Engineered by AMG” yang menggantikan tetapan sebelum ini. Kedudukan kereta juga 15 mm lebih rendah. Ciri kawalan stabiliti turut diubah, berkemungkinan menjadi kurang sensitif.

Selain daripada itu, kereta ini masih sama seperti pada tahun 2016. Ia masih lagi tidak mempunyai sistem masuk tanpa kunci atau butang pemula enjin, dan pengawal pendingin hawa masih lagi manual. Tapi kit badan kenderaan ini menggunakan kit AMG penuh, berserta lencana “Sport” dan angkup brek warna merah.

Turut disertakan adalah lampu utama LED High Performance dengan Adaptive Highbeam Assist, roda stereng rata di bawah, tempat duduk sport yang boleh dilaras secara elektrik dan fungsi memori, balutan kuliti Artico dan gentian mikro Dinamica, hiasan corak seperti gentian karbon, corong pendingin hawa merah, tali pinggang merah, skrin paparan media lapan inci, kamera undur dan Active Parking Assist. Untuk keselamatan, ia dilengkapi tujuh beg udara dan Collision Prevention Assist Plus dengan brek kecemasan autonomous.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required