PLUS belanja RM1 bilion pada 2016 untuk selenggara lebuhraya – kenderaan berat sumbang 25% jalan rosak

PLUS belanja RM1 bilion pada 2016 untuk selenggara lebuhraya – kenderaan berat sumbang 25% jalan rosak

PLUS Expressways Bhd telah mengesahkan sebanyak RM1 bilion dibelanjakan pada tahun 2016 hanya untuk menyelenggara 5,000 kilometer lebuh raya di negara ini yang merupakan sebahagian daripada komitmennya untuk memastikan keselamatan pengguna.

Menurut Ketua Pegawai Operasi PLUS, Zakaria Ahmad Zabidi, kos tersebut termasuklah bagi menyelenggara kawasan di sepanjang lebuh raya yang meliputi 7,000 cerun dan benteng, 500 jambatan, dua terowong iaitu Menora-Meru, 114 persimpangan bertingkat dan 24 kawasan servis istirahat 24 jam sehari.

Katanya lagi, sepanjang tahun lalu sahaja, PLUS telah menjalankan lebih 10,000 pemeriksaan dan pemantauan aset di kesemua lebuh rayanya dengan melibatkan 1,000 anggota dalam dalam tugas besar bagi menyelenggara lebuh raya sepanjang 5,000 kilometer, menerusi laporan khas yang disiarkan Bernama.

Beliau turut menambah, selain kereta penumpang dan kenderaan ringan, kenderaan berat sahaja menyumbang kira-kira 25% daripada jumlah lalu lintas dan merupakan penyumbang utama kepada kemerosotan muka jalan.

PLUS belanja RM1 bilion pada 2016 untuk selenggara lebuhraya – kenderaan berat sumbang 25% jalan rosak

Dalam hal yang berkaitan, beliau berkata PLUS mengamalkan strategi penyelenggaraan tiga cabang yang termasuk penyelenggaraan rutin, rawatan dan pencegahan.

Bagi penyelenggaraan rutin, ia termasuklah memotong rumput dan pembersihan longkang. Sementara strategi kedua meliputi penyelenggaraan pembaikan, termasuk pembaikan struktur permukaan jalan berturap, cerun dan jambatan bagi mengekalkan kesesuaian perkhidmatan aset serta pengukuhan struktur.

Sementara itu, penyelenggaraan pencegahan bertujuan untuk meminimumkan kecacatan dan kemerosotan dan merupakan penyelenggaraan yang dirancang untuk memastikan lebuh raya dipulihara, dirancang dan kekalkan lebih lama daripada jangka hayatnya.

“Kami memastikan penyelenggaraan lebuh raya yang cemerlang selaras dengan piawaian keselamatan antarabangsa dan pematuhan syarat ketat yang dikenakan oleh pihak berkuasa tempatan,” katanya.

Selain itu, PLUS turut membangunkan sistem pengawasan lalu lintas yang canggih yang dikenali sebagai Pusat Pemantauan Lalu Lintas (TMC) bagi mengumpul dan menyebarkan maklumat trafik masa nyata untuk pengurusan trafik yang cekap serta menyelaraskan bantuan untuk pengguna lebuh raya yang memerlukannya.

PLUS belanja RM1 bilion pada 2016 untuk selenggara lebuhraya – kenderaan berat sumbang 25% jalan rosak

PLUS juga membangunkan Sistem Pemantauan Masa Nyata untuk menyediakan maklumat masa nyata menerusi instrumen di lokasi di 90 stesen atau 79 lokasi strategik di sepanjang Lebuh Raya Utara-Selatan. Hasilnya, pasukan teknikal PLUS akan mengetahui kedudukan jalan raya supaya siasatan awal dan penyelenggaraan rutin dapat dijalankan.

Beliau juga berkata pemeriksaan robot pintar pembentung telah dibangunkan untuk memeriksa 5,000 pembetung secara remote, separuh daripadanya kecil dan tidak boleh diakses oleh pemeriksa bagi memastikan strukturnya masih kukuh dan dalam keadaan baik.

PLUS juga meneroka penggunaan dron untuk pemantauan trafik menerusi udara semasa musim perayaan dan memantau cerun tinggi dan bukit.

Beliau berkata air bertakung merupakan musuh utama jurutera dalam pembinaan dan operasi jalan dan lebuh raya, yang boleh menimbulkan risiko seperti kemalangan jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required