Kia Picanto 2018 bakal dilancarkan pada 10 Januari ini

Kia Picanto 2018 bakal dilancarkan pada 10 Januari ini

Naza Kia Malaysia telah mengesahkan Kia Picanto serba baharu bakal dilancarkan pada 10 Januari ini iaitu hari Rabu hadapan. Merupakan pelancaran model kenderaan baharu untuk tahun 2018, kenderaan hatch segmen-A ini hadir dengan rekaan terkini yang lebih futuristik dan dianggap lebih versatil di dalam kelasnya, turut menawarkan pelbagai elemen keselamatan yang dipertingkatkan serta prestasi yang lebih menguja.

Picanto baharu ini juga menggunakan Advanced High Strength Steel (AHSS) untuk kerangkanya bagi ketegaran yang lebih jitu berbanding model terdahulu. Sebelum ini, menerusi laman web rasmi Naza Kia Malaysia telah menyiarkan beberapa elemen yang dipadankan bagi hatch ini. Ini termasuklah enam beg udara, ABS, kawalan kestabilan dan bantuan mula-mendaki. Namun ini bukanlah kejutan, kerana model TA sedia ada juga telah menampilkan elemen tersebut secara standard.

Malah ia juga mengekalkan lampu utama projektor dengan lampu nyalaan siang LED, lampu belakang LED dan kemasukan tanpa kunci, yang kesemuanya juga telah ditampilkan pada model terdahulu. Apa yang baharu ialah sistem infotainmen dengan skrin sesentuh ala ‘terapung’ yang lebih besar iaitu bersaiz tujuh-inci, dengan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto serta kamera undur bersama garisan panduan dinamik.

Bukan itu sahaja, Picanto generasi kedua ini juga menawarkan kapasiti bagi ruang kargo yang lebih luas dan efisin, jika tempat duduk belakang dilipatkan (dengan nisbah 60:40), ia boleh mencapai sehingga 1,010 liter.

Kia Picanto 2018 bakal dilancarkan pada 10 Januari ini

Walau bagaimana pun, perincian penuh termasuk harga dan penjana kuasa yang bakal ditawarkan masih belum didedahkan. Namun dijangka Picanto serba baharu ini tetap menggunakan enjin yang sama iaitu 1.25 liter empat-silinder seperti sebelum ini, dengan kuasa 87 PS pada 6,000 rpm dan tork 122 Nm pada 4,000 rpm. Ia turut dipadankan dengan transmisi automatik empat-kelajuan. Versi manual lima-kelajuan juga ditawarkan pada model terdahulu, namun disebabkan ia kurang mendapat sambutan maka kemungkinan kali ini ia tidak akan ditawarkan untuk pasaran tempatan.

Hatch ini juga akan mula berada di bilik pameran Kia terpilih di Semenanjung Malaysia pada 10 Januari ini. Namun untuk pasaran Malaysia Timur, ia hanya akan berada di bilik pameran seawal-awalnya bulan hadapan.

Dalam masa yang sama, buat masa ini, Naza Kia Malaysia belum memaklumkan sama ada varian Picanto GT-Line yang pernah dipamerkan di Malaysia sebanyak dua kali pada tahun lalu, bakal dibawa masuk ke pasaran kita mahu pun tidak. Sama-samalah kita nantikan pelancarannya..

GALERI: Kia Picanto GT-Line generasi baharu dipamerkan di MAEPS, Serdang

GALERI: Kia Picanto GT-Line generasi baharu dipamerkan di Red Cube Johor Bahru

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Nuyul on Jan 08, 2018 at 8:43 pm

    Ah. Geram pulak rasa dah beli kereta haritu. Patut tunggu je kejap :((( tunjuk teaser teaser pun dah cantik

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Fadfin on Jan 30, 2018 at 7:26 pm

    With that spec I think I’m gonna get myself a new car this year. Been using Kia for quite some time and I’m gonna stick with it

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required