Kia Picanto baharu diprebiu di Malaysia sekali lagi

Kia Picanto baharu diprebiu di Malaysia sekali lagi

Setelah dipamerkan di Johor Bahru Ogos lalu, Kia Picanto generasi ketiga (kod casis JA) dengan trim GT Line sekali lagi di prebiu di MAEPS, Serdang hari ini. Walau bagaimanapun, penampilannya kali ini sedikit berbeza dengan diberikan set pelekat hiasan pada badan, serta kesemua cerminnya digelapkan secara keseluruhan bagi menutup terus pandangan kedalam bahagian kabin.

Dengan trim badan GT-Line, Picanto ini diberikan kit badan yang lebih agresif, bermula dengan bampar hadapan dan belakang, skirt sisi lebih dalam dan diffuser belakang berwarna hitam sertu turut menempatkan dua tip ekzos. Model ini juga diberikan rim berdiameter 16 inci – satu inci lebih besar berbanding model TA sebelumnya.

Kereta yang diprebiu ini juga penuh dengan pelbagai kelengkapan termasuk lampu hadapan projektor halogen automatik dengan lampu nyalaan siang LED serta lampu belakang LED. Walaupun kali ini bahagiannya dalamannya tidak boleh dilihat, prebiu sebelum ini mendedahkan ia turut dilengkapi dengan sistem kunci pintar dengan suis penghidup enjin, enam-beg udara serta sistem kawalan stabiliti elektronik.

Kia Picanto baharu diprebiu di Malaysia sekali lagi

Selain itu, terdapat juga ciri seperti kemasan separuh kulit, cruise control, sistem navigasi dengan skrin sesentuh tujuh inci, kamera undur, sistem pendingin hawa automatik, bumbung suria, sistem pemerhati tekanan angin tayar (TPMS) dan brek kecemasan automatik (AEB).

Walau bagaimanapun, kesemua ciri ini masih lagi belum disahkan untuk pasaran Malaysia kerana unit yang dipamerkan ini merupakan unit pasaran Korea sebenar. Ia dijana enjin empat silinder 1.25 NA DOHC yang sama seperti sebelum ini – menghasilkan kuasa 83 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 122 Nm pada 4,000 rpm.

Enjin tersebut digandingkan bersama kotak gear automatik empat-kelajuan. Bagi generasi sedia ada, Naza Kia ada menjual model dengan transmisi manual lima kelajuan, tetapi disebabkan sambutan yang kurang, ia mungkin tidak ditawarkan lagi. Masih lagi belum diketahui dengan jelas bila Picanto baharu ini akan menerjah pasaran Malaysia, tetapi ia dikhabarkan akan dilancarkan pada awal tahun hadapan.

Untuk pengetahuan anda, Picanto turut ditawarkan dengan spesifikasi GT sebenar (GT-Line hanya berkisar aksesori kosmetik) di Korea. Model tersebut dijana enjin 1.0 liter turbo dengan sistem suntikan bahan api terus berkuasa 100 PS/172 Nm, digandingkan bersama kotak gear manual lima-kelajuan.

GALERI: Kia Picanto GT-Line generasi baharu diprebiu di Red Cube Johor Bahru

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • So cuteeeee! Macam transformers yang bumblebee tu. Agak agaknya Kia Picanto ni jimat minyak tak?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required